tisdag, oktober 03, 2006

Att återvända

Pedro Almodovars senaste film Att återvända hade premiär i fredags. Kritikerna är överens om att det är ännu ett mästerverk och publiken har strömmat till. Men vad gjorde distributören SandrewMetronome i fråga om marknadsföring? Almodovar är oproportionerligt stor i Norden och en spanjor blir vanligtvis chockad om man berättar hans filmer går minst lika bra som en Brokeback Mountain eller Walk the Line.

Poster: Inte mycket att orda, postern är internationell och lite varmare i tonen och plottrigare än de cleana Dålig uppfostran och Tala med henne. Funkar utmärkt och Penelope är fotad i samma vinkel som hon uppträder mest hela tiden i filmen.

Trailer: Det finns åtminstone två versioner. Sony Classics amerikanska som SandrewMetronome använder på sin egen sajt (se nedan) och den spanska som ligger ute på Astorias sajt. Den förra är lite vagare kring handlingen, innehåller färre personer och presenterar filmen som en thriller i Ripley-anda. Den senare är lite yvigare, har med mer av handlingen och framför allt lite mer humor. Gissningsvis är det helt rätt att använda den spanska i Sverige då den stämmer bättre överens med vår bild av Almodovar.

TV-spot: Går på femman. Inte lika bra som trailern men budskapet går fram, det finns en ny Almodovar på biograferna och den har redan fått strålande mottagande.

Internet: http://www.attatervanda.se/ Här har man satsat på en svensk hemsida med trailer, bilder, soundtrack-info, Almodovar-biografi och länkning till biljettbokning. Men är det verkligen tillräckligt i dagens uppkopplade samhälle? Var är självklarheter som tipsa en vännina-funktionen? Länkning till lämplig nätaffär för att köpa soundtrack? Provlyssna någon väl vald låt ur filmen, varför inte ha titellåten Volver snurrandes i bakgrunden? Men den viktigaste frågan är kanske, vem går och ser Almodovar och besöker de verkligen standalonesajter för filmer? Hade det inte varit bättre att satsa på en Almodovar-sajt? almodovar.se? SandrewMetronome sitter på en hel rad Almodovar-titlar och varför inte binda upp sin målgrupp och fans med specialerbjudanden när filmen kommer på dvd och när alla gamla titlar re-lanseras?

Promotionprylar: Har inte sett några och tror målgruppen kanske är svårflörtade på området.

PS. Naturligtvis har jag snott denna översiktsidé från utmärkta Movie Marketing Madness
Bloggtoppen.se Eating in public