Astoria takes a dive
Så nu är det klart. SF Bio fick som de ville. De tar över biograferna i Uppsala, Lund och Borlänge. Astoria Cinemas behåller Stockholm, Göteborg och Malmö. Biograferna i Helsingborg, Gävle, Jönköping, Karlstad, Linköping, Luleå, Umeå, Västerås och Örebro läggs ned. SF tar också över driften av de nedläggningsslatade biograferna tills de läggs ned. Det gör det lättare för Astoria att resa sig ur ruinerna men också för SF att kontrollera att ingen försöker köpa biograferna och starta en konkurrerande verksamhet igen. (Vilket naturligtvis inte är någon större fara, utan en kedja i ryggen är det rätt tufft att konkurrera med SF i säg Karlstad.)
Självfallet var detta inte vad Astoria ville. Den stora pengainjektion som det talades om i pressmeddelandena i veckan lyser med sin frånvaro i pressmeddelandet från Astoria och SF Bio. Gissningsvis behöver inte SF lägga någon större summa i köpeskilling - i det prekära läget som Astoria befinner sig i räckte det säkert med att ta sig några av skulderna och lönekostnaderna förknippade med de sålda biograferna. Om ens det.
Vad innebär det här för det svenska biografutbudet då? I storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö kommer det säkert fortlöpa som vanligt ett tag till. På landsbyggden reduceras antalet salonger drastiskt vilket kommer göra det ännu svårare att få se film utanför mainstreamen. Paradoxalt nog kan stärker antagligen Astorias fall de andra fristående biograferna utanför SF och Astoria-kedjorna. Främst är det Folkets bio som plötsligt har den näst största kedjan med sina salonger i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund (2 stycken faktiskt, stans bästa salonger), Umeå, Jönköping, Luleå, Västerås, Kalmar, Visby, Växjö, Örebro, Östersund, Uppsala, Uddevalla. Med lite framfusighet i bokningarna kan man i framtiden säkert sno åt sig en hel del större titlar än förut.
Frågan är dock hur länge ett rekonstruerat Astoria klarar sig. Med salonger bara i storstäderna kan man inte på allvar slåss om någon större bokning. En film som Bilar eller Att återvända behöver salonger långt utanför de tre städerna. Förhoppningsvis har man i dealen med SF bio fått okej på att göra så kallade krossbokningar dvs att båda kedjorna delar på filmer. Men om inte - och varför skulle SF bio vara så generösa - så kommer man få hålla sig till mindre titlar. Titlar som normalt bara går upp i tre städer eller färre.
Sist men inte minst får vi se hur Astorias fall påverkar ägarna Triangelfilm (med sina egna biografer Sture och Spegeln), Fladenfilm och Atlantic film. Alla bolag bör ha gjort ansenliga förluster på äventyret Astoria Cinemas.
UPPDATERAD:
Dahnielson kommenterar och menar att det hela är en del i en strukturförändring och en oundviklig outveckling mot något annat. Lite som bilen ersatte häst och vagn. Helt korrekt så har biografen under sitt århundrade fått kämpa mot nya och mer spektakulära förnöjelseformer som radio, tv, färgtv, datorspel, internet, mobiltelefoner och resor. Samtidigt har man hela tiden slagit tillbaka med ny teknik och ständigt försökt återta tätplatsen i upplevelsegenren Bigger than life. Ljud, färg, cinemascope, specialeffekter, THX & DTS-ljud, bättre stolar, bättre lutning och inte minst datoranimation och datoranimerade specialeffekter. Så att framtiden ligger i E-bio (dvs digital projektion med ok, men inte lika bra som 35mm bio, kvalité) är nog ett felslut (om han nu inte talar om D-bio, mer om det nedan). Rimligare är att anta att nischifieringen av underhållningsindustrin blir allt tydligare på biograferna också. Lyxiga upmarket-biografer för de välutbildade, välavlönade storstadsborna (läs singelkvinnor 30+) med gott kaffe, en drink och lounge för att diskutera Susanne Biers senaste. Upfräschade popcornpalats med bländande teknik för digital visning som är bättre än 35mm film (ungefär det som kallas D-bio, men hur som helst projektorer med 2K eller 4K ljusstyrka om inte ännu bättre) och sist men inte minst 3D-bio - blockbusterrullens framtid. [Ironiskt nog var det precis den vägen som Astoria var inne på. Sveriges enda 2K-projektor sitter i Sickla och den uppfräschade Grand är fortfarande Stockholms bästa kvalitetsfilmspalats]
Väl resonerande A Bad Hair Day undrar mycket riktigt vad de stora distributörerna kommer att säga om saken. Gissningsvis intar man en något lägre profil tills det står klart hur marknaden kommer fungera från och med nu, men bolag som Buena Vista och UIP har aldrig varit rädda för att ta strid på monopolmarknader förut (ett av de stora amerikanska bolagen vägrade helt sonika att ha premiär på en film i Norge när de inte fick igenom de villkor de ville ha från Oslo Kinematografer). Han - eller hon - diskuterar också frågan om Astoria kommer klara rekonstruktionen och få skulderna nedskrivna - tydligen till 25% och om de bränt för många skepp på vägen. Och visst - den i Astoria-sammanhang vanligtvis resonable och ödmjuke Nohrborg har mycket riktigt under den senaste krisen börjat nafsa på den hand som föder honom - nämligen distributörerna. Bland annat har han framhållit att man inte fått Pirates of the Carribean från Buena Vista och att det har varit en av orsakerna till kollapsen - men faktum är att Disney och deras chef Eric Broberg varit en av kedjans största supporters och har lagt alla sina filmer på Astoria sedan start med undantag för de absolut allra största - som Astoria inte ens hade tillräckligt med salonger till - som Narnia och Piraterna. UPPDATERAD ÅNYO. A Bad Hair Day länkar också till Sydsvenskan där det nämns att man får in 30 miljoner på affären.
Emma Gray Munthe nämner också saken och i kommentarerna diskuterar hon, Hynek (Pallas får man förmoda) och Dahnielson digital bio och om inte det skulle rädda den smala filmen. Svaret är förstås att teknik i sig inte hjälper god film till framgång på små orter. Om inte publiken kommer ens när filmen visas i säg Västerås så spelar billigare filmkopior ingen roll vilket Astorias kollaps dessvärre bevisar. Dock: i Storbritanien håller UK film council på att finansiera en delvis övergång till digital projektion i utbyte mot att biograferna som får projektorerna måste vika en viss procent av programmet åt "kvalitetsfilm" (vilket i Storbritannien betyder Undergången, Flying Daggers och liknande, alltså ganska breda filmer). Om det kommer skapa eller återskapa en kvalitetsfilmstörstande publik utanför storstäderna återstår att se.
Självfallet var detta inte vad Astoria ville. Den stora pengainjektion som det talades om i pressmeddelandena i veckan lyser med sin frånvaro i pressmeddelandet från Astoria och SF Bio. Gissningsvis behöver inte SF lägga någon större summa i köpeskilling - i det prekära läget som Astoria befinner sig i räckte det säkert med att ta sig några av skulderna och lönekostnaderna förknippade med de sålda biograferna. Om ens det.
Vad innebär det här för det svenska biografutbudet då? I storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö kommer det säkert fortlöpa som vanligt ett tag till. På landsbyggden reduceras antalet salonger drastiskt vilket kommer göra det ännu svårare att få se film utanför mainstreamen. Paradoxalt nog kan stärker antagligen Astorias fall de andra fristående biograferna utanför SF och Astoria-kedjorna. Främst är det Folkets bio som plötsligt har den näst största kedjan med sina salonger i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund (2 stycken faktiskt, stans bästa salonger), Umeå, Jönköping, Luleå, Västerås, Kalmar, Visby, Växjö, Örebro, Östersund, Uppsala, Uddevalla. Med lite framfusighet i bokningarna kan man i framtiden säkert sno åt sig en hel del större titlar än förut.
Frågan är dock hur länge ett rekonstruerat Astoria klarar sig. Med salonger bara i storstäderna kan man inte på allvar slåss om någon större bokning. En film som Bilar eller Att återvända behöver salonger långt utanför de tre städerna. Förhoppningsvis har man i dealen med SF bio fått okej på att göra så kallade krossbokningar dvs att båda kedjorna delar på filmer. Men om inte - och varför skulle SF bio vara så generösa - så kommer man få hålla sig till mindre titlar. Titlar som normalt bara går upp i tre städer eller färre.
Sist men inte minst får vi se hur Astorias fall påverkar ägarna Triangelfilm (med sina egna biografer Sture och Spegeln), Fladenfilm och Atlantic film. Alla bolag bör ha gjort ansenliga förluster på äventyret Astoria Cinemas.
UPPDATERAD:
Dahnielson kommenterar och menar att det hela är en del i en strukturförändring och en oundviklig outveckling mot något annat. Lite som bilen ersatte häst och vagn. Helt korrekt så har biografen under sitt århundrade fått kämpa mot nya och mer spektakulära förnöjelseformer som radio, tv, färgtv, datorspel, internet, mobiltelefoner och resor. Samtidigt har man hela tiden slagit tillbaka med ny teknik och ständigt försökt återta tätplatsen i upplevelsegenren Bigger than life. Ljud, färg, cinemascope, specialeffekter, THX & DTS-ljud, bättre stolar, bättre lutning och inte minst datoranimation och datoranimerade specialeffekter. Så att framtiden ligger i E-bio (dvs digital projektion med ok, men inte lika bra som 35mm bio, kvalité) är nog ett felslut (om han nu inte talar om D-bio, mer om det nedan). Rimligare är att anta att nischifieringen av underhållningsindustrin blir allt tydligare på biograferna också. Lyxiga upmarket-biografer för de välutbildade, välavlönade storstadsborna (läs singelkvinnor 30+) med gott kaffe, en drink och lounge för att diskutera Susanne Biers senaste. Upfräschade popcornpalats med bländande teknik för digital visning som är bättre än 35mm film (ungefär det som kallas D-bio, men hur som helst projektorer med 2K eller 4K ljusstyrka om inte ännu bättre) och sist men inte minst 3D-bio - blockbusterrullens framtid. [Ironiskt nog var det precis den vägen som Astoria var inne på. Sveriges enda 2K-projektor sitter i Sickla och den uppfräschade Grand är fortfarande Stockholms bästa kvalitetsfilmspalats]
Väl resonerande A Bad Hair Day undrar mycket riktigt vad de stora distributörerna kommer att säga om saken. Gissningsvis intar man en något lägre profil tills det står klart hur marknaden kommer fungera från och med nu, men bolag som Buena Vista och UIP har aldrig varit rädda för att ta strid på monopolmarknader förut (ett av de stora amerikanska bolagen vägrade helt sonika att ha premiär på en film i Norge när de inte fick igenom de villkor de ville ha från Oslo Kinematografer). Han - eller hon - diskuterar också frågan om Astoria kommer klara rekonstruktionen och få skulderna nedskrivna - tydligen till 25% och om de bränt för många skepp på vägen. Och visst - den i Astoria-sammanhang vanligtvis resonable och ödmjuke Nohrborg har mycket riktigt under den senaste krisen börjat nafsa på den hand som föder honom - nämligen distributörerna. Bland annat har han framhållit att man inte fått Pirates of the Carribean från Buena Vista och att det har varit en av orsakerna till kollapsen - men faktum är att Disney och deras chef Eric Broberg varit en av kedjans största supporters och har lagt alla sina filmer på Astoria sedan start med undantag för de absolut allra största - som Astoria inte ens hade tillräckligt med salonger till - som Narnia och Piraterna. UPPDATERAD ÅNYO. A Bad Hair Day länkar också till Sydsvenskan där det nämns att man får in 30 miljoner på affären.
Emma Gray Munthe nämner också saken och i kommentarerna diskuterar hon, Hynek (Pallas får man förmoda) och Dahnielson digital bio och om inte det skulle rädda den smala filmen. Svaret är förstås att teknik i sig inte hjälper god film till framgång på små orter. Om inte publiken kommer ens när filmen visas i säg Västerås så spelar billigare filmkopior ingen roll vilket Astorias kollaps dessvärre bevisar. Dock: i Storbritanien håller UK film council på att finansiera en delvis övergång till digital projektion i utbyte mot att biograferna som får projektorerna måste vika en viss procent av programmet åt "kvalitetsfilm" (vilket i Storbritannien betyder Undergången, Flying Daggers och liknande, alltså ganska breda filmer). Om det kommer skapa eller återskapa en kvalitetsfilmstörstande publik utanför storstäderna återstår att se.
PRESSMEDDELANDE
ASTORIA CINEMAS RENODLAR VERKSAMHETEN OCH FOKUSERAR PÅ STORSTADSREGIONERNA
Astoria Cinemas och SF Bio har idag genomfört en strukturaffär som skapar möjligheter för Astoria Cinemas att överleva sin finansiella kris.
Torsdagen den 5 oktober signerade Astoria Cinemas och SF Bio ett avtal som innebär att Astoria behåller och driver vidare de biografer man äger i Stockholm, Göteborg och Malmö, medan övriga biografer i kedjan successivt kommer att läggas ned, med undantag för Astorias biografer i Uppsala, Lund och Borlänge som övertas och drivs vidare av SF Bio. För de biografer som läggs ned övertar SF Bio inventarier och driften fram till att avvecklingen är slutförd.
-Jag är mycket nöjd med affären, och känner mig lättad. Den är anpassad till den marknadssituation som idag råder på den svenska biografmarknaden.
Samtidigt räddar uppgörelsen med SF Bio vår mycket svåra och akuta ekonomiska situation, förklarar Mattias Nohrborg, VD på Astoria Cinemas.
-Astorias avveckling av sina landsortsbiografer och fokusering på storstäderna ger den svenska biografmarknaden en robust struktur med goda förutsättningar att inte bara överleva utan även utvecklas, i såväl storstad som landsort, säger Jan Bernhardsson, VD för SF Bio.
Både Astoria Cinemas och SF Bio menar att det på vissa orter funnits en överkapacitet av antalet biostolar i förhållande till antalet biobesökare.
Detta har skapat lönsamhetsproblem.
-Jag trodde för 1,5 år sedan att det fanns utrymme för två landsomfattande biografkedjor. Jag kan egentligen bara konstatera att jag delvis hade fel.
På de flesta orter utanför storstadsregionerna går detta inte och det har varit en smärtsam insikt att vi nu måste avveckla den förlusttyngda landsortsdelen av kedjan, förklarar Mattias Nohrborg.
-Filmutbudet i de landsortstäder där Astorias biografer läggs ned kommer att vara lika stort och rikt även i framtiden. SF Bio har den kapacitet som erfordras för att ta hand om såväl de filmer som den publik som funnits på Astorias biografer, säger Jan Bernhardsson.
-Nu lämnar vi den jobbiga perioden bakom oss och ser framåt med tillförsikt.
Vi kommer nu att kunna fortsätta att utveckla och renodla vårt koncept kring morgondagens biograf och koncentrera oss på de orter som har tillväxt och som tål flera biografkedjor. Det känns både inspirerande och förlösande, säger Mattias Nohrborg.
4 Comments:
Man fick visst lämna ifrån sig sina två (lönsamma!) salonger på Sergel i Sthlm också. Så kan det gå när man fuckar upp sin firma!
Jo, jag menade D-bio. Hade ingen aaaaaaning om att det fanns en skillnad mellan begreppen (eller så hade jag förträngt dem). Tänkte mer i rent språkliga banor och använde prefixet e- som i t.ex. e-post... :-)
Din slutsats om kringevenemang och nischning anser jag vara helt korrekt och är lite av det jag är inne på. Att bio måste förändras för att passa våra nya beteenden. Bio har varit ett sätt att umgås, när vårt sätt att umgås förändras måste bion också göra det.
När det gäller den "smala filmen" så är jag övertygad om att den kommer överleva biografens vara eller inte vara. Den kan till och med må bra av diversifiering i distributionen. Ok, nu ska jag kanske försöka unvika att bli totalt långsvansad i resonemanget. ;-)
Detta är visserligen gamalt, men jag kan inte låta bli att påpeka ett par saker. För det första är 2K/4K ingen ljusstyrka utan upplösningar.
Folkets hus har minst en 2K-projektor - även när artikeln skrevs. I Örebro finns ingen Folkets Bio-biograf, utan en kommunal biograf. För övrigt finns 2K-projektorn inte kvar i Sickla längre, NEC som ägde den fick kalla fötter, och vågade inte lita på Astoria...
Skicka en kommentar
<< Home