onsdag, januari 23, 2008

SF får ny rorsman

Dålig mediarapportering hittintills men Dagens media berättar att Svensk filmindustri rekryterar ny VD från TeliaSonera. Mannen ifråga heter Tobias Lennér och har även jobbat med Halebop och har bakgrund som tv-journalist.

Bonniers själva berättar Tobias kommer rapportera till Rasmus Ramstad som kvarstår som koncernchef för hela gruppen (och som om jag kommer ihåg helt fel även var VD tidigare). Rasmus sätter det i samband med förvärvet av Sonet:
- Vi kommer att fortsätta våra satsningar på både produktion och distribution inom hela Norden. Vårt förvärv av Sonet Film i Sverige nyligen är ett tydligt exempel på detta. I samband med denna utveckling är jag mycket glad över att vi lyckats knyta Tobias Lennér till oss. Han har under flera år skapat framgångsrika resultat inom verksamheter som ligger nära vår egen. Jag är övertygad om att han med sina breda erfarenheter och kunskaper blir en stor tillgång för SF i dessa målsättningar.
Tobias replikerar:

- SF är ett imponerande bolag med en unikt stark position inom produktion och distribution av film i Norden. Jag är mycket glad över förtroendet att få leda den svenska verksamheten in i framtiden. Själv har jag alltid varit mycket intresserad av film och jag hoppas kunna dra nytta av mina kombinerade erfarenheter från telekom och mediebranschen, inte minst eftersom det är två branscher som på många sätt snabbt växer närmare varandra

Vilket betyder att SF och Bonniers ser en framtid för filmen inte bara på bio, dvd eller tv utan framför allt i nya medier.

På Bonniers hemsida kan även läsa om att systerbolaget SF Bio expanderar i Norge genom att köpa in sig i kommunala biografer.

Varför ligga på latsidan bara för man är störst? verkar vara frågan SF ställer sig. Frågan vi andra får ställa oss är varför svenska medier är så ointresserade av en ny man på posten som filmsveriges mäktigaste man.

Uppdaterad: Även Resume, Hollywood reporter och Filmnyheterna rapporterar.

Etiketter: , , ,

Bloggtoppen.se Eating in public