torsdag, december 06, 2007

SF släpper fem minuter Guldkompass + Arn

Som första svenska filmbolag vi kan minnas släpper SF idag de fem första minuterna ur en film på nätet. Det handlar inte kanske som väntat om Arn utan Guldkompassen via Aftonbladet.

Inte oväntat sker samma sak globalt via Youtube och bör därmed vara initierat av USA-distributören New Line. Men någon supersuccé verkar det inte vara - youtubeklippet har legat uppe sedan 3e december och bara setts av 12.000 personer (i hela världen?). Som alla försök att skapa buzz krävs förstås ett buzz-vänligt material och frågan är om Guldkompassen har en fanbase stor nog att forwarda klippet.

Resume skriver däremot om Arn-lanseringen och berättar att SF kommer spendera runt 20 miljoner på lanseringen som bland annat går till 500 trp i tv, utomhuskampanj under vecka 51 och 52 mm och 200 premiärfilmkopior vilket borde göra den inte bara till den dyraste lanseringen av en svensk film utan även den bredaste svenska premiären någonsin. Andra filmer som brukar gå upp i nära på så många kopior brukar vara animerade och därmed finnas i en svensk och en originalversion som inte alltid visas samtidigt - vilket i praktiken gör att de inte upptar lika många dukar.

Etiketter: , , ,

Bloggtoppen.se Eating in public