lördag, februari 02, 2008

Kjell ryter till

Kjell Häglund ryter till om DVD-branschens kundfientlighetfilmnyheterna.se. Bland annat anmärker han på undermåliga och felstavade omslag, regionsblockering i kombination med dåligt utbud, Lovefilms oförmåga att skicka de filmer han vill se och sf-anytimes dåliga bild och ljudkvalitet.

Jag tror han i mångt och mycket har rätt. Den svenska dvd-branschen har gett upp eller aldrig riktigt brytt sig om samlarna och nerdarna, de som gärna betalar en femhundring för en limiterad dvdbox, oavsett om det är Star trek eller Ingmar Bergman. Gissningsvis räknar man med att de riktiga fansen köper själva på postorder från USA eller England samtidigt som man grovt undervärderar deras köpkraft. För vad är bäst, att sälja 1000 deluxepaketerade DVDer för 400 kr styck eller 50.000 för 79 styck? Den svenska branschen har uppenbarligen bestämt sig för länge sedan..

Svaret är förstås inte heller att sälja 1000 dvder för 400 utan att göra både och. Paketera och kosta på för de som vill ha en high end-produkt och då handlar det inte bara om ljud och bild utan även design, material, texter och säljkanaler och sälj en simpel enkeldisc till de som alltid shoppar ur backarna på Coop.

Dessvärre finns det nog inte så mycket hopp för bättring i den svenska DVD-branschen. Men den (lilla) nedgång som skett under 2007 och som refererades i DN häromdagen kommer man gissningsvis fokusera än mer på volym, volym, volym och låga omkostnader.

För lovefilm och sf-anytime finns det däremot tid att bättra sig. Båda två har en relativt ny affärsmodell och verksamhet och mycket att vinna på att slå de den reguljära DVD-handeln på fingrarna.

Etiketter: , , ,

Bloggtoppen.se Eating in public