lördag, oktober 07, 2006

Exit

Veckans kampanjbreakdown får bli Exit. Inte för att även den spelar en intressant roll i Astoriahistorien (Triangelfilm går långt utanför sin egen programförklaring "Vi importerar och distribuerar endast de filmer som vi anser är angelägna och håller en hög kvalitet" i jakten på de för Astoriakedjan nödvändiga svenska blockbustertitlarna) utan istället för att i veckans köckemödding av svenska halvmesyrer, Oliver Stone och Myrmobbaren är det den mest intressanta och potentiellt största titeln.

Web: exitfilm.se Helt ok sajt från Norma. Man kan kika på både trailer och tv-spot (inte så vanligt i Sverige). Tävla (om Valio-produkter märkligt nog). Läsa om musiken, boken som hör till filmen och inte minst spana in alla produktionspartners. Däremot saknas länk till biljettköp. Men fortfarande har ingen svensk filmdistributör vågat något riktigt smart och banbrytande. Vilken distributör blir först att anlita Great Works för en kampanjsajt?

Trailer: Står sig någorlunda bra i svenska action/kriminalfilmssammanhang. Bolagsstämman i början tar fokus bort från actiondelen av historien och Mads Mikkelsens svenskdanska är rätt märklig men på hela taget är det effektivt.

TV-spot: TV-spoten tyngs även den av bolagstämman men går sedan över i musikankompanjerad action. Tyvärr funkar låten bara halvdant till sekvensen - istället för att understryka dramat ligger den som en ljudmatta. Märkligt nog har jag inte sett den alls på TV utan bara på exit-sajten. För en actionrulle av vilket ursprung som helst är en TV-kampanj det första man tänker på och än mer så om det är en svensk produktion. UPPDATERING: Den går på Kanal 5.

Poster: Postern är betydligt cleanare än filmen och snyggt komponerad. Skönt att en svensk produktion går i från den allra värsta sortens lapptäckeavallarollernameddåligretuschering-traditionen som plågat på titlar som Så som i himmelen och Noll Tolerans. (Även senaste Beck ska ha en eloge i sammanhanget, bra tänkt med polisavspärrningstejpen).

Promotion: Förutom Valio-tävlingen och chans att vinna biljetter till galapremiären har jag inte sett några promotionprylar.

Press: Det största genidraget är samtidigt det mest självklara. Att inte bara övertyga Mads Mikkelsen om att delta i filmen men också att få honom att komma till både Malmö filmdagar (branschevent) och göra en turné i tv-sofforna i premiärveckan har gett filmen en kvinnlig målgrupp den saknade och kommer antagligen att fungera som ett motmedel mot den mestadels dåliga kritiken.

På måndag eftermiddag när biotoppen kommer får vi se om Mads-effekten klarar att stå emot avsaknaden av tv-reklam och dålig kritik. Ska bli spännande.
Bloggtoppen.se Eating in public