torsdag, februari 14, 2008

Musikbranschens ekonomi

SVD berättar om en avhandling från handelshögskolan av Linda Portnoff som granskar ekonomin i skivbranschen, vem som faktiskt tar hem pengarna från en skivproduktion. Bandet eller bolaget? I exemplet handlar det om bandet Silverbullit och där slutar de faktiskt på ett litet plus när skivbolaget MNW går 200.000 kr back.

Intressant läsning men än mer spännande vore att se samma analys av filmbranschen, hur fördelas pengarna i slutändan mellan producenter, distributörer, biografer, dvdbolag och butiker? Och vem bär vilka kostnader?

3 Comments:

Blogger Dawit said...

Om du vill kan jag skicka dig en budget. Men den begränsas till själva produktionen. Som det ser ut i den normala produktionen som jag regisserar är det producenten som tjänar och alla andra är slavar i princip. Producenten skär på allas arvoden, och redovisar i princip aldrig det riktiga priset han betalar för teknik, framkallning och post. Vad som sen händer med filmen är höljt i dunkel, men jag kan titta på detta. Vet att som regissör står man långt ner i hierarkin när det kommer till att få betalt för sitt jobb, även om prrstigen fiktivt är hög. Det som denna doktorsavhandling visar är inget nytt. Eftersom jag jobbar mkt för skivindustrin är det vida känt att endast 1 av 20 skivor går plus. Fick ett erbjudande om att göra en rockvideo till en av sveriges största artister och budgeten var 20000 kr. Tackade nej. Det finns ingen marknad i Sverige. För att kunna göra Rockvideos ett par ggr /år måste jag göra reklamfilm. Rockvideos är enormt resurskrävande och tidskrävande och när vi gör dom måste alla ställa upp i princip gratis inkl uthyrningsföretagen för kameror, Ljus osv. Detta kan man bara erbjuda om man ger alla jobb genom andra produktioner också. Ett litet snyggt paket som ges till artisten som present. Något som Piratpartiet inte vet om.

8:28 fm  
Blogger Eating in public said...

Hej Deevo,
Mycket intressant, om det går, kan du lägga upp budgeten här i kommentarfältet? Och om du kan få fram om mer om fördelningen mellan regissör, producent osv vore det också mycket spännande.

Samtidigt undrar jag fortfarande om uppdelningen mellan olika bolag som producenten, distributören, dvddistributören och biografen så om någon kan fylla på även där är det spännande.

10:11 fm  
Anonymous Anonym said...

Som jag skrivit tidigare är uppdelningen på biljettintäkterna såhär:

Först drar man av 10% till SFI-avgiften (och naturligitvis 6& till momsen också). Sen får distrubutören 45%. STIM får 1-2% (är inte säker på exakta procenten). Om SF Bio har speciella avtal när det gäller distrubutörens andel vet jag inte, men jag tror faktiskt inte dom har det. Dock har dom ju andra öppna och hemliga avtal.

3:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Eating in public