måndag, mars 12, 2007

300 genom taket

Hollywood reporter berättar att Warners 300 har spelat in mer än 70 miljoner dollar första helgen. Tredje bästa öppningen någonsin. Webhajpen har ju varit översvallande och när filmen - som det verkar - levererar till skillnad från Warnerlillebrodern New Lines Snakes on a plane så går resultatet genom taket. Vi får se hur den landar i Sverige när den går upp den 4e april. Just nu hittar jag ingen svensk webbkampanj men det kommer säkert, får återkomma till det.

Etiketter: ,

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Verkar som om det fiskats för webhajp i alla fall:

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=142498&forum=4

Tycker för övrigt att du gör en mycket intressant blogg. Och är hemskt nyfiken på vem du är/var du jobbar.

2:27 em  
Blogger Eating in public said...

Tack Bob - ett litet scoop där faktiskt, verkligen spännnande och smart drag av SandrewMetronome att be filmfansen på dvdforum komma marknadsföringsidéer.

Naturligtvis helt rätt att interagera med sin publik på det sättet, kostar inget, ger bra cred till företaget och kan ge något användbart (om man får ändra kampanjen för warnerhuvudkontoret).

Tack också för berömmet! Men lika nyfiken som du är, lika mycket får jag nog hålla mig anonym även i fortsättningen. Det blir lättare så.

9:55 fm  
Blogger Martin Degrell said...

Jag är tveksam till den typen av marknadsföringsstrategier. Nämnda exempel är kanske harmlöst, men när man låter fans göra marknadsavdelningens jobb med interaktiva tävlingar och viral reklam och låter det framstå som en gräsrotshistoria blir jag alltid irriterad. Nettoresultat för filmbolaget - säkert mer uppmärksamhet och fler sålda biobiljetter, vilket väl är huvudsaken. Men på credd-kontot blir det inga plus.

Aktuellt exempel: Heavy.com och Borat-DVDn. Läs på TSOYA.

12:25 em  
Blogger Eating in public said...

Martin:
Jag håller helt med när det gäller Borat-kampanjen som refereras. Men är en enorm skillnad mellan att berätta att "Hej här är vi på filmbolaget xx och vi vill gärna få er input" och betala någon för att hoosta en till synes slumpvis påkommen lookaliketävling utan att berätta att det är en bolagsprodukt. Sådant upptäcker folk direkt - precis på samma sätt som det vore idiotiskt att för ett dvdbolag att blogga eller diskutera på internetforum för att hajpa sin egen film. Det blir alltid fullkomligt genomskinligt. Men att engagera en hardcoremålgrupp i att tänka och fixa själva - med i alla fall ambitionen att det uppkomna materialet ska användas är förstås utmärkt (ännu bättre om det finns ett användningsområde som inte är för krystat - man vill ju inte ha tillbaka de gamla "skriv en slogan för kexchoklad"-tävlingarna).

Det som är intressant med både Borat och 300 är förstås att båda filmerna har haft en fantastisk web-buzz utan att ha någon större allmän fanbase (varken Ali G/Borat/Baron Cohen eller Frank Miller är tillräckligt stora namn - inte jämfört med tex Spiderman eller X-man). Självfallet är det en svår balansgång mellan att engagera sina tittare att skicka youtube-klipp och att få dem att känna sig köpta. Jag tror att Fox kanske har gått över den gränsen när det gäller dvdlanseringen av Borat, något som kan slå tillbaka mot dem. Åtminstone bland de som trivdes med att vara först att sprida Borat-klippen.

Jag tyckte också att diskussionen var tillräckligt intressant för att fortsätta den i en helt egen post

1:38 em  
Blogger Martin Degrell said...

"Jag tyckte också att diskussionen var tillräckligt intressant för att fortsätta den i en helt egen post"

Såg det precis när jag hade kommenterat! :)

Och din beskrivning av situationen är såklart korrekt. Anledningen till att jag drog upp Borat-exemplet var att jag precis råkat läsa om det när jag läste bobs kommentar - kunde inte låta bli att dra paralleller, även om de bägge fallen är väsensskilda. Men i framtiden lär det bli tuffare både för marknadsförare att balansera på rätt sida av manipulation och krass kommersialism (allt eftersom konsumenter blir mer cyniska och genomskådande), och konsumenter att skilja på vad som är genuint och vad som är bogus (allt eftersom kampanjerna blir mer intrikata).

Jag tror dock att Borat-kampanjen kommer att få massor av bidrag.

6:05 em  
Blogger Eating in public said...

Martin,
Jag tror också Borat-tävlingen kommer funka. Men den kommer också höja ribban för alla framtida liknande tävlingar och viruskampanjer. Precis som att Borat (och alla kommande wannabees) är den kommande Bruno-filmens egna värsta fiende.

11:02 fm  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Eating in public