Sandrews tar publiken till hjälp
Bob gjorde ett litet scoop i kommentaren till min förra300post där han berättade att SandrewMetronome gått ut genom dvdforum för att stämma av om 300 skulle ha en svensk undertitel eller ej. Något som utvecklats till en tävling om att komma med bästa marknadsföringsidé för filmens lansering i Sverige. Ett helt lysande drag.
Liksom med den omtalade Snakes on a plane-lanseringen där fans snickrade om och snickrade egna kampanjer har man låtit de mest aktiva och mest intresserade tycka till. Smart nog har man frågat mer om marknadsföringen än om trailer och poster (som det svenska Sandrew/Warner-kontoret med största sannolikhet inte får ändra en millimeter på) och smart nog har man gjort det på just 300 som passar DVDforum-målgruppen som hand i handske.
Chansen att få upp fantastiska idéer som ingen tänkt på är inte enorm - men finns där - men att aktivera och ge cred åt en sådan specialistmålgrupp är i sig briljant. Gissningsvis har varenda en av dem redan hört talas om filmen och sett allt som ligger ute på nätet men genom att be om deras input aktiverar man dem lite extra och skapar ambassadörer som kommer prata om filmen så snart tillfälle ges.
Kudos till Sandrews biomarknadsavdelning helt klart!
Vad föreslog de då? De flesta tipsen handlar om självklarheter som Sandrew garanterat redan tänkt på som tv-reklam, trailering, posters, kollektivtrafikreklam, banners på filmsajter etc. Men följande idéer är värda att uppmärksammas lite extra i sitt nytänkande:
Liksom med den omtalade Snakes on a plane-lanseringen där fans snickrade om och snickrade egna kampanjer har man låtit de mest aktiva och mest intresserade tycka till. Smart nog har man frågat mer om marknadsföringen än om trailer och poster (som det svenska Sandrew/Warner-kontoret med största sannolikhet inte får ändra en millimeter på) och smart nog har man gjort det på just 300 som passar DVDforum-målgruppen som hand i handske.
Chansen att få upp fantastiska idéer som ingen tänkt på är inte enorm - men finns där - men att aktivera och ge cred åt en sådan specialistmålgrupp är i sig briljant. Gissningsvis har varenda en av dem redan hört talas om filmen och sett allt som ligger ute på nätet men genom att be om deras input aktiverar man dem lite extra och skapar ambassadörer som kommer prata om filmen så snart tillfälle ges.
Kudos till Sandrews biomarknadsavdelning helt klart!
Vad föreslog de då? De flesta tipsen handlar om självklarheter som Sandrew garanterat redan tänkt på som tv-reklam, trailering, posters, kollektivtrafikreklam, banners på filmsajter etc. Men följande idéer är värda att uppmärksammas lite extra i sitt nytänkande:
Lägga upp det med komparativa klipp, dvs en sekvens ur filmen (stridsscen) som
först spelas upp alternativt (lego, plastgubbar, datorspel (total war), etc) och
sedan med samma scen ur filmen, eller ännu hellre med båda klippen sida vid
sida.
Klä ut 300 människor till mordiska spartaner som får springa runt och vråla i
Stockholm innan dem sätter kurs mot bergakungen i gbg till premiären. 300 mot
Bergakungen...
Kanske någon form av "gerilla"-reklam ute på stan. En grej som kunde vara ganska
fräck vore använda sig av Reverse graffiti/clean tagging (http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_graffiti) - man skriver, eller målar, helt enkelt på marken/husväggar genom att göra rent marken/väggen. Till exempel "300". Det vill säga, man skriver inte 300 på väggen/marken med färg, utan får texten att synas genom att göra väldigt rent just där. Svårt att förklara, men ni förstår säkert vad jag menar.
En sak som jag tänkte på var att den kommer att gå i IMAX i USA. Vad är
chanserna att kunna åstadkomma en sådan visning här? Göra ett "event" av det på
det viset och samtidigt utnyttja filmens visuella kvaliteter. Jag vet inte exakt
vad som krävs rent tekniskt, eller i hur mycket "extra" som skulle krävas, men
det skulle vara rätt så häftigt.
Släng ut videojournalerna och Trailern på en DVD (allt material finns på filmensVinnare blev dock en kille som noterat att man köpt plats för loggan i sportsändingar i USA vilket Sandrews funderar på att göra i Sverige samt upphovsmannen till den lite putslustiga "Skall du se en film i år skall du se 300". Varför inte IMAX kör spelfilm i Sverige är förstås en helt annan fråga.
amerikanska hemsida) och lägg med den med Expressen/Aftonbladets Fredagsbilaga. Det kanske till och med går att ta en extra femma för bilagan, som man gör när man lägger med filmer från SF. "Exklusiv DVD medföljer: en förhandstitt på 300 bla bla bla..."
Etiketter: 300, dvdforum, sandrewmetronome, Warner
7 Comments:
Den enda IMAX-duken i Sverige är en kupolduk (IMAX Dome/OmniMax) och kör man film på en sådan så klipper man av bilden i kanterna. För dokumentärfilm och t.ex. konsertfilmer gör det kanske inte så mycket då man tänker på detta vid inspelningen, men för spelfilm tror jag att bilden lider betydligt mer.
Men jag vet att Tycho Brahe Planetariet i Köpenhamn faktiskt gjorde ett event av att Rolling Stones skulle spelat där förra sommaren (var det väl?) och körde en konsertfilm med dem.
Sen kan det också ha att göra med utrymmeskäl, jag vet inte vad för tallrikssystem de har på Cosmonova i Stockholm, de äldre tallrikarna för IMAX-film rymmer bara 40-50 minuter med film. För att köra en spelfilm måste man ha de senaste modellerna som rymmer hela 2 timmar film, och tar betydligt mera plats.
Hej Kristoffer,
Tack för förklaringen! Uppskattas Men även om man skulle få lite klippta kanter så vore det kul att se hur det skulle se ut med en actionrulle på Naturhistoriska museet i Stockholm. I alla fall som ett testcase.. Gissningsvis har du helt rätt i fråga om begränsningen i längd på filmerna dock - men det borde väl gå att bygga om?
Stonesfilmen verkar dock ha gått i Stockholm också.
Bra gjort av Sandrews, lökigt av DVD-forum att tillåta dylika trådar. Ser köpt och billigt ut och man fick säkert inga pengar för det heller. Man ser ut som filmbolagens bitch om man tillåter sånt.
Sandrews smarta drag föll dock något senare när samme trådstartare – den anonyme ”Mr. Bagis” – gick helt överstyr med nya trådar: ””300” fick en femma i Moviezine!!”. Jaha vem bryr sig. Sen puffades ”Music and Lyrics” genom nåt klipp på YouTube:
”Kan detta vara det roligaste filmklippet 2007 tror ni? Jag bara måste höra er åsikt.”
Nej, det är det inte. Filmen suger och säg att du jobbar för Sandrews istället för att posta anonymt.
Hey, bra blogg förresten.
Anonymous, tackar för berömmet! Om det stämmer att mr Bagis på andra ställen försökt hajpa 300 och music and lyrics utan att berätta att han har Sandrew-anknytning så är det förstås hål i huvudet. Tackar för påpekandet. Men att dvdforum skulle vara filmbolagens bitch bara för att de hoostar en sådan tävling är att ta i - forumet håller ju titt som tätt i tävlingar om dvder, om att ställa frågor till dvdproducenter på studios utan att de hamnar i alltför dålig dager.
Ok ok, got a little carried away there.
Men tycker ändå att det är en sak att öppet ordna tävlingar i samarbete med filmbolagen, en helt annan att tillåta att de "kapar" ens forum genom att posta trådar med reklam. I det här fallen framgår inte helt att de är sanktionerade av dvd-forum och i bara ett av fallen - marknadsundersökningarna av "300" - framgår det alltså att det är filmbolaget som ligger bakom tråden.
VIll också spä på berömmet för din blogg, det är uppfriskande att läsa när någon med koll skriver om branschen ur ett marknadsperspektiv.
Såg idag att de under namnet Sandrew M är inne i diskussionstrådarna och puffar för Music and lyrics. Ska bli spännande/intressant att se hur det fortsätter.
Tack Emma för påpekandet.
Tror det är rätt tänkt av Sandrews att vara tydliga med avsändaren. Sedan - när jag tittar på inlägget du länkat till - är jag inte säker på att det är ett filmbolags uppgift att blanda sig i diskussioner om recensioner..
Skicka en kommentar
<< Home