torsdag, mars 01, 2007

Små förlag, stora nischer

DN uppmärksammar att småförlag står för allt större del av utbudet av böcker. Det är lite oklart om de också står för en större del av omsättningen men gissningsvis finns det viss sanning i det också. Utan att sitta på några siffror så skulle jag gissar att Historiska media säljer enorma upplagor av sina andravärldskrigböcker och andra förlag med tydliga profiler - må det vara GI-böcker eller Modernista - gör detsamma. Samtidigt så är det förstås långt kvar till att konkurrera med Harry Potter eller Liza Marklund förstås.

Samma utveckling sker förstås inom film- och tv-branschen. Vi har tidigare talat lite om nisch-tv-kanaler i Sverige och nisch-bio-labels i USA. Men för DVD-marknaden gäller samma sak om än i större omfattning - allt fler titlar finns tillgängliga på DVD i världen - de amerikanska studiorna öser ut allt de kan innan DVD-formatet dör ut, en mängd småbolag vänder upp och ned på arkiv och independentproducenters filmbibliotek för att hitta allt obskyrare titlar. Det är förstås det som The Long Tail beskrev förra sommaren men nu händer det alltså. Ett litet axplock:

Klubb Super 8 som distribuerar svensk kultfilm
Njutafilms som säljer såväl ryska klassiker som kannibalfilm
Studio S nyast i familjen småbolag - Bergman, Tinto Brass och Jacques Tati
Troma oklart om man verkligen kan låna ett amerikanskt bolags namn
Suntower public domaintitlar och annat smått och gott
Skrik svenskproducerad skräckfilm

Det finns helt klart fler - och då menar jag inte de något större bolagen som Noble, Atlantic och Panvision - utan enmansföretag som förser svenska marknaden med allt från brasdvds till fiskeinstruktioner. Tips emottages gärna.

Etiketter: , , , , , ,

1 Comments:

Blogger Hans Persson said...

Samma fenomen verkar finnas när det gäller svenska sf- och fantasyböcker.

1:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Eating in public