onsdag, februari 07, 2007

and we're back again..

1) Mycket Göteborgs filmfestival på sistone. Festivalchef Jannike Åhlund lämnar stafettpinnen till Marit Kapla och toppar med antagligen den största pressbevakningen och starkaste programmet på åratal. Inte bara flera svenska filmer som Linas kvällsbok fick tummen upp men även nestorn Milos Forman var på besök. Vad alla inte vet är att man inte faktiskt firade 30 festivaler utan 29.. Lite skrockfullt hoppade man nämnligen över festival nummer 13..

2) Astoria tar ytterligare ett myrsteg mot återuppstådelse. SVD skriver idag att 75% av fodringsägarna sagt ja till nedskrivningen av skulden till 25%. Nu måste även fodringsägare som står för sammanlagt 75% av skulden i reda pengar säga ja och där är man inte riktigt. En av de största och på sistone mest hårdnackade är Svenska filminstitutet med Cissi Elwin i spetsen som sagt nej åtminstone när hon uttalat sig i pressen.

3)Variety berättar att Wal-mart börjar sälja film digitalt i butik som första butikskedja. Som världens största bolag i vilken bransch som helst, och som enligt artikeln står för 40% av USAs dvdförsäljing så är det förstås ett enormt steg framåt. Amazon launchade i oktober och nu står kriget om vem som får ta den största kakan av marknaden. Intressant vore förstås att få veta om Wal-Mart kommer frångå sitt högst selektiva utbud och ha "allt" tillgängligt som Amazon. UPPDATERAD: Movie Marketing Madness rapporterar att Wal-Mart lanseringen fungerar minst sagt dåligt..

4) Vem skulle förresten inte vilja köpa de senaste avsnitten av 24, Prison break, Studio 60, CSI mfl direkt för $1.99 som man kan göra här om man bor i USA..

5) Variety berättar också om Steve Jobs utfall/essä Thoughts on music som argumenterar för att all digitalt distribuerad musik online bör säljas utan kopieringsskydd. Det är förstås en argumentation i egen sak - utan kopieringsskydd kan mp3or köpta från vilken service som helst spelas i vilken mp3spelare som helst, vilket ofta råkar vara en Ipod. Likaså slipper man smidigt ur de nordiska konsumentverkens krav på att öppna Itunes-köpt musik för alla spelare. I förlängningen är det dock ett helt riktigt sätt att agera. Varför lägga tid, pengar och en massa kraft på att göra det svårare för kunderna? Istället bör man förstås förbättra servicen, sökfiltren, rekommendationsfunktionerna och leveranssätten (för att inte tala om backupmöjligheterna) för kunden. Med ett lågt men rimligt pris per låt, bra service och inget kopieringsskydd kommer marknaden mångdubblas. Trust me. UPPDATERAD: DN plockar upp nyheten.

6) http://www.myspace.com/300themovie är den mest framgångsika myspace-sajten jag hittat. Nästan 170.000 friends! I jämförelse har Little Miss Sunshine bara 20.000 kompisar.

Etiketter: , , , ,

Bloggtoppen.se Eating in public