onsdag, februari 21, 2007

Joost vs Youtube

E24 berättar att Niklas "Skypemannen" Zennströms tv-via-nätet-projekt Joost slutit avtal med Paramount för exklusiv tillgång till filmer och MTV.

Det kan dock vara farligt att stirra sig för blind på att licensera sajten full med fantastiskt innehåll innan man rullar ut den. Konkurrenten Youtube gick andra vägen, rullade ut först, sajten fylldes med innehåll och sedan försöker man skriva licensavtal med innehållsägarna.

Det ger två fördelar. Youtube är fylld av allsköns material som ingen vet om det är copyrightat eller inte, men som trots det utgör en stor del av attraktionskraften i sajten. Det gör också att Youtube (dvs ägaren google) vet att de flesta innehållsleverantörer vill och kommer skriva licensavtal eftersom företeelsen inte kommer försvinna - so if you can't beat them, join them.

Joost å andra sidan har rimligtvis tagit på sig ett gäng kostnader för licenserat material långt innan man faktiskt rullar ut sajten och samtidigt lovat guld och gröna skogar. Det luktar lite dotcom-bubbla a la tidigt tvåtusental. Samtidigt har ju Zennström levererat tidigare med Skype, så chansen är god att de får till något nu med. Gissningsvis har är den springande punkten - och anledningen till att nu Paramount skriver kontrakt med Joost att man tänkt inte bara ur tittarens perspektiv utan även på något smart sätt sett till att rättighetsinnehavaren är garanterad en del av kakan.

UPPDATERAD: DN fyller på med följande uttalande från Janus Friis från Joost:
Vår plattform ger skalfördelar i distributionen, i en fullständigt säker miljö
som skyddar rättighetsinnehavarnas och annonsörernas intressen samtidigt som
tittarna blir förtjusta.

Etiketter: , , , ,

Bloggtoppen.se Eating in public