tisdag, december 05, 2006

Fox Faith och den kristna publiken

I Sverige jobbar de flesta filmbolag under en och samma label. Några har speciallablar för vissa typer av filmer (Warner har "För filmälskare", Atlantic "Nya klassiker" och Universal hade ett tag "Asian Vision") men det är trots allt samma bolag som står bakom.

I USA har de studiorna sedan länge sidobolag för kvalitetsfilm som Disney och Miramax, Fox och Fox Searchlight, Sony och Sony Classics, Paramount och Paramount Vantage, Warner och Warner Independent. Nu - eller snarare för en stund sen - uppmärksammar Movie Marketing Blog att Fox inte bara startat en genre-labeln Fox Atomic men också en kristen label som heter Fox Faith med den fantastiska taglinen "Films you can believe in".

Det är förstås lätt att göra sig lustig över tilltaget. Speciellt som filmer som Passion of the Christ och Ensam hemma platsar i det certifierat familjevänliga och påstått harmlösa utbudet. Nåja. Istället är det precis som Movie Marketing Blog påpekar en utmärkt väg att nischa sig och till en början monopolisera en köpstark publik som inte bryr sig särskilt mycket om - eller till och med är avogt inställda mot Hollywood generellt. Att det är samma Fox som ligger bakom konservativa Fox News kanske inte kommer som en överraskning. Men faktum är detta är en nisch som Disney hade ritat in som sin egen och nu får rejäl konkurrens i. Marketing Blog påpekar det lika riktiga som ganska självklara att det kan vara framtiden, att skaffa sig tydliga målgrupper, nischa in sin marknadsföring och slippa slåss om uppmärksamheten i det allmäna bruset.

Återstår att se när det händer på hemmaplan. TV-kanalerna är förstås på god väg med nischade versioner av större kanaler som Discovery, TV4, SVT, Canal+ mfl på banan - och likaså fristående nischkanaler som Tv8, Showtime och Voice.

UPPDATERAD: Variety skriver idag att the Weinstein company också startar en kristen label som ännu inte har något namn. Gamle genremästaren Bob Weinstein säger i artikeln:

"This is a rapidly emerging and important area in the entertainment industry,
and this deal fits perfectly into our strategy of acquiring and producing films
that target niche audiences"


Bob var förstås tidigt ute med att förstå vikten av nischning, redan 1992 när brorsan Harvey pushade Den engelske patienten och andra Oscarcases på Miramax drev Bob Dimension films, det lönsammare genresysterbolaget som bland annat låg bakom Scream-serien. (En set-up som snabbt kopierades av Weinsteins nemesis Good Machine/Good Machine/Focus och deras genresyster Rogue, vars historia bäst läses i Down and dirty pictures)

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Intressant. Väldigt intressant, tack för upplysningen. Det ska bli spännande att se hur snabb utvecklingen är här hemma.

10:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Eating in public