tisdag, september 25, 2007

Fiendens fiende

Eva Hamilton (SVT), Jan Scherman (TV4), Hasse Breitholz (MTG) och Jonas Sjögren (Kanal 5) gör gemensam sak i en debattartikel i DN. Där efterlyser de garantier på att frekvensutrymmet som marksänd TV idag nyttjar inte ska ätas upp av andra telekomtjänster.

Förutom den tekniska aspekten blir det samtidigt en tydlig bild av hur hotfullt de stora tv-kanalerna tycker att det nya medieklimatet är. Precis som biografen vid tvns ankomst kommer utsänd lineär tv via kabel, marknät eller satelit från och med nu att tappa tittare. Det finns ingen återvändo. Det finns allt fler tv-kanaler som tävlar om utrymmet och allt fler mediatyper som tävlar om uppmärksamheten.

Men precis som att tvn inte innebar filmens död kommer inte mobiltv, youtube och ipods inte minska det totala tv-tittandet. Det kommer istället bli större än någonsin. Men det kommer inte äga rum framför den kanalfeed som de fyra stora sänder ut i sina huvudkanaler.

UPPDATERAD: Webhallen påpekar helt korrekt att det också är ett sätt för de stora kanalerna att cementera marknaden för framtiden och därmed även hålla undan konkurrerande tv-kanaler.

Etiketter: , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ledsen, nu bevisade du att du inte hade förstått något av vad saken gäller.

9:57 em  
Blogger Eating in public said...

hej anonym,
Det är mycket möjligt att jag missförstått saken - förklara gärna i så fall.

Det jag menade var att trots att inlägget handlar om att tvbolagen vill försäkra sig om att det frekvensutrymme som används för analoga sändningar även i fortsättningen ska reserveras för tvsändningar (och detta trots att man genom de frekvenser som används för digital tv kan sända betydligt fler kanaler idag och att en kanal med digital utsändning tar mindre bandbredd än en analog) så kan man se det hela i ett större perspektiv. Nämligen att tvbolagen som varit kungar på mediatäppan i årtionden och ägnat all kraft åt att konkurrera med varandra nu slår sig ihop mot en gemensam fiende. I detta specifika fall handlar det självfallet enbart om bandbredd och att försäkra sig att man i framtiden kan rulla ut HD-versioner av sina existerande kanaler och starta nya - något som naturligtvis kräver ett rejäl frekvensomfång.

Men man kan också se deras samlade ansträngning som en bild för den större striden som pågår - den om tittarnas tid och uppmärksamhet. Det är den striden som man förlorat. TV i sin traditionella kommer aldrig mer vara det allenarådande mediafönstret utan konkurrerar med internet, internet-tv, bärbarba spelare, tv i mobilen och en mängd andra företeelser. Men det är inte detsamma som att säga att folk inte kommer titta på tv-program - för det kommer de göra mer än någonsin - men inte i den ordning, på den skärm eller vid den tidpunkt som tvkanalerna bestämt. Så precis som filmen inte dog när biograferna fick ta ett steg tillbaka vid tvns födelse kom så kommer inte tv-programmen dö av de stora kanalernas tillbakagång. Tvärtom. Och om tvkanalerna lyckas anpassa sitt innehåll och hur det levereras till kunderna så kommer även de att fortsätta att tjäna stora pengar. Men som sagt förklara gärna om jag missförstått..

8:46 fm  
Anonymous Anonym said...

Om man vänder på steken så kan man ju ndra varför telekombolagen behöver allt detta frekvensutrymme? Det finns idag redan oanvända 3G frekvenser och hur mycket kapacitet som helst till wimax i Sverige. Varför inte då använda Tv-frekvenserna till TV som i alla andra länder. Det finns så det räcker till alla.

Man det som ingen verkar se här är en rädsla från Ericsson mm att bli utkonkurrerade från Nokia då Ericsson som enda telekomtillverkare inte valt att satsa på den överlägsna tekniken för mobil tv som Nokia, Motorola, Siemens och tom SonyEricsson står bakom. Denna teknik är tänkt att användas i hela Europa, men Ericsson vill blockera i SVerige av förklarliga skäl. 3G tv fungerar inte. 3G var byggt för tal och sedan data, inte tv.

7:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Eating in public