TV-branschens framtid i VA
Veckans affärer har ett 30sidigt special om tv-branschens framtid. Det mest ligger på nätet men jag hittar inte den mest spännande artikeln som handlar om de Canal plus, SVT och TV4s tankar inför att spendera hundratals miljoner på sporträttigheter. Canal plus Mats Örbrink tycker att en miljard för Premier League i tre år är en bra investering och att Premier League något som säljer abonnemang. SVT och TV4 å andra sidan jagar inte abonemang utan höga tittarsiffror vilket inte nödvändigtvis är detsamma - det finns många sportevenemang som drar miljontals tittare som Vasaloppet men som knappt någon skulle köpa ett abonnemang för. Örbrink menar att detsamma fast omvänt gäller tv-serier som Sopranos och Six feet under i USA - de drar inte så många tittare i det stora hela men de som tittar är villiga att betala dyra HBO-abonemang.
Artiklar som finns på nätet:
Sex ödesfrågor för tv-branschen
Piraterna möblerar om
Flest fönster vinner - om nischkanalernas framtid
Internetannonseringen går om teve
Lång intervju med MTGs Hasse Breitholtz
Artiklar som finns på nätet:
Sex ödesfrågor för tv-branschen
Piraterna möblerar om
Flest fönster vinner - om nischkanalernas framtid
Internetannonseringen går om teve
Lång intervju med MTGs Hasse Breitholtz
Etiketter: Canal plus, MTG, Sporträttigheter, SVT, TV4
2 Comments:
Hmm. Har bloggen fått en ny skribent?
Lurker:
Hmm. Vad får dig att tro det? :)
Skicka en kommentar
<< Home