tisdag, november 07, 2006

End of oversaturation?

Som många andra skriver Variety idag om Borats succé och ställer frågan om man gick upp i för få filmkopior. I USA visades den på strax över 800 dukar i jämförelse med en storfilm som MI:3 vilken gick upp på 4000. Hade man kunnat dra in mer pengar på att gå upp bredare redan från början? Det är alltid lätt att vara efterklok. Fox själva hävdar att det handlar om taktik att man ville få igång snacket innan man låter mindre biografer och städer få premiär på filmen. Må så vara och det är fullt möjligt att taktiken fungerar (och i så fall kör Borat över Stranger than Fiction med Will Farell som går upp nästa helg) och att intäkterna stiger helg två. Något som är ytterst sällsynt när det gäller så stora releaser. Men det riktigt intressanta är inte om Borat ökar eller inte nästa helg, filmen är fenomen redan nu, utan de siffror som Variety sedan refererar :
For instance, when "Mission: Impossible III" opened to $47.7 million at 4,054
theaters in May, 90% of its opening grosses (or $43 million) came from its top
1,469 engagements. That means the bottom 2,585 theaters generated a paltry $4.8
million, an average of $1,847 per location -- barely more than what it costs a
studio to manufacture and ship a film print. That pattern was repeated two
weekends ago when "Saw III" opened to $33.6 million at 3,167 theaters: The top
1,535 engagements generated $30.2 million, while the other 1,632 theaters were
responsible for just $3.3 million.

Alltså när en film går upp i tusentals kopior så är det de 1500 första som drar in nästan hela intäkten. De kommande betalar knappt för sin egen framställningskostnad. Eller som två filmbolagschefer säger i artikeln:
"The lesson is that you don't have to have all these screens to do big
business," said a studio distrib topper. Or, as another studio distrib prexy
said, "It just goes to show that anything over 1,500 (theaters) is crazy."
Å andra sidan. Filmbolagen satsar naturligtvis allt de har för att komma högst på biotoppen. Om 1500 extra kopior drar in 4 miljoner dollar och det gör att din film lägger sig före Santa Clause 3 anses det med storbolagslogik säkerligen strålande. Samtidigt gissar jag att vi i framtiden kommer få se fler tajtare releaser i takt med att kostnaderna för biofönstret växer och antalet besök sjunker och i takt med att superblockbusterna blir allt mer sällsynta. I slutändan handlar det ju om att täcka din investering, tjäna pengar på toppen och självfallet gå med vinst. Dessvärre leder det antagligen inte till att mindre filmer får fler dukar till godo utan att de mindre lönsamma biograferna läggs ned.
Bloggtoppen.se Eating in public