onsdag, oktober 25, 2006

borattime.se

Sent ute igen, men trillade på http://www.borattime.se/ där vem som helst som råkar gå in på sidan kan hämta biljetter till förhandsvisningar av den omtalade Boratfilmen. Smart förstås och i linje med det internationelle foxbossen Thomas Jegeus sa på sitt seminarium på Drömfabriken i våras, nämligen att man bara kommer marknadsföra Borat utanför konventionella kanaler.

För den större publiken sattes förstås filmen på kartan då Borat uppträdde i slemgrön tangabaddräkt i Cannes tillsammans med lättklädda tjejer på en bild som spreds över världen på ett nästan ofattbart effektivt sätt. Det var inte en fredagsbilaga eller websida som kunde hålla sig från att publicera bilden och jag tror minsann att en del publicerade den flera gånger.

Sedan har olika trailers och bortklippta bitar ur filmen börjat dyka upp på olika websajter som Myspace och framför allt på Youtube. Liksom med Jackass så vet man vad man kommer få och både smakprov ur den kommande filmen och bitar från den redan sända tv-serien fungerar som teasers.

Det vore spännande att se besökstatestik från borattime.se såväl som höra från Fox hur många som faktiskt kom och hämtade biljetter till filmen. Googlar man på Borattime.se får man faktiskt bara upp en handfull träffar så om länken spridits så har det skett via msn messenger, e-mail och communities snarare än bloggar och diskussionsforum.

Till sist måste jag säga att jag verkligen gillar både Fox och Sonets försök att utveckla det beprövade men lite trötta förhandsvisningsformatet. En ny angreppsvinkel och nya sätt att nå ut till de tittare som man vill ska se filmen på förhand - och därmed sprida det goda ordet - är antagligen något fullständigt nödvändigt. För vilka är det som har tid att köa vid Metros biljettdisk i Gallerian efter gratisbiljetter? Eller som ställer sig i kö vid en biograf mitt på eftermiddagen? Tja, naturligtvis en del fans som verkligen vill se filmen och antagligen kommer gilla den, men majoriteten är gissningsvis personer som har lite för mycket tid över och som inte tillhör den målgrupp som distributören hetast eftertraktar.
Bloggtoppen.se Eating in public