måndag, oktober 23, 2006

Sonet och Tele2 tar täten

Sonetfilm som fört en slumrande tillvaro på sistone i väntan på att Lukas Moodysson ska höja blicken från naveln och att Kay Pollak ska sy ihop uppföljaren till Så som i himmelen återtar nu distributionsinitiativet med att förhandsvisa Förortsungar direkt i mobilen. Det är MTG-kusinen Tele2 som står för tekniken (vi pratar 3G-TV kvalitet) och det hela kostar inte mer än ett vanligt SMS.

Det är förstås lysande ur en word-of-mouth-synvinkel om filmen är så bra som det ryktas. Kidsen runt om i Sverige kommer kunna se en bit eller hela filmen under ett drygt dygn och om de gillar vad de ser (vilket Sonet säkerligen checkat med några testvisningar) kommer word of mouth att spridas med ohejdad fart.

Samtidigt så är jag förvånad att biografägarna gått med på försöket, i teorin kan en stor del av målgruppen se filmen för några kronor innan den ens har haft premiär. Jag misstänker att det magiska ordet är just förhand. Om Sonet och Tele2 hade fortsatt att erbjuda filmen via mobil efter premiär hade de säkert riskerat att svenska biografägare gjort detsamma som de italienska när en lokal distributör ville erbjuda The Interpreter via mobil tio dagar efter premiär - vägrat visa den. Vilket fick distributören Eagle att backa. Men bara några månader senare var det dags igen när Memories of a Geisha hade premiär och den gången gick det till domstol. Jag vill dock minnas att även detta försök till slut stängdes ned.

Frågan som man måste ställa sig är förstås, vad gör detta med biograffönstrets exklusivitet? Är det skillnad på en förhandsvisning på Park eller en i mobilen? Kommer folk att lära sig att man kan se en film mer eller mindre gratis bara man har rätt mobil? Som i diskussionen om den simultana premiären tror jag än en gång att det handlar om vilken titel och i vilket sammanhang. Jag skulle gissa att antalet Tele2 3G-abonnenter är begränsat (och tele2 tar ju å sin sida värdefulla poäng mot konkurrenten 3 som brukar skryta mest med rörligt material i mobilen) och man förutsätter att man inte ger bort filmen till hela den potentiella målgruppen.

UPPDATERAD: En liten rapport från försöket.
Bloggtoppen.se Eating in public