måndag, december 04, 2006

Den nästan simultana releasen..och tv via nätet igen

Movie Marketing Madness skriver om Thinkfilms release av 10 items or less. Med biopremiär 1 december kommer Morgan Freeman/Paz Vega-filmen att finnas tillgänglig för nedladdning bara två veckor senare på samme Morgan Freemans och Intels Clickstar (tittar man in där just nu så möts man än så länge inte av ett kundgränssnitt utan av en corporate-site).

Hos Clickstar verkar det också som Peter_Bogdanovich ska vara värd för en egen on Demand-kanal med det illustra namnet “The Golden Age of Movies with Peter Bogdanovich.” Hollywoodklassiker och Bogdanovitchs egna kommentarer står på programmet. Utan att veta hur framgångsrikt just hans kanal kommer att bli - det beror förstås på tillgänglighet, prissättning, sökbarhet, urval och innehåll - kommer konceptet bli allt vanligare i framtiden. Ultranischade on demand-tv-kanaler där man väljer vad man vill se, när man vill se det och antingen betalar per titt eller en prenumerationsavgift precis som en betalkanal idag.

Större tv-kanaler som NBC, svenska TV4, SVT och danska TV2 har redan idag igång on demand-tjänster för delar av sitt utbud och det kommer växa rejält i framtiden. Just nu har kanalerna mest egenproducerat material tillgängligt - vilket innebär att NBC har allsköns åtråvärda serier som Studio 60 on the Sunset strip, Heroes och Conan O'Brian tillgängliga gratis om man bor i USA, SVT visar allt eget material gratis (måste man betala tv-licens om man bara tittar via nätet?) och att TV4 respektive TV2 ger bort nyheter men tar betalt för andra program.

Redan nu diskuteras hur detta kommer förändra konsumtionsmönstren av tv. Klart är att tv-kanalerna vill ta tillbaka initiativet från nedladdningen och Youtube. Samtidigt verkar konsensus hittills vara att en serie kan inte brejka via nätet men när den väl slagit kan nätet vara en lika viktig distributionskanal (En del tv-kanaler streamar innehållet och låter tvånginbäddad reklam ligga med medan andra experimenterar med att ta betalt för att se reklamfritt).

I framtiden tror jag dock att nätet kommer bli allt viktigare - och då kommer även marknadsföringen av nät-tv-tjänsterna och tv-serie-premiärerna växa lavinartat. Gissningsvis så kommer många tv-serier ha premiär på nätet snarare än på tv. Tvärtom från idag alltså. Varför det? Jo dagens internetuppfödda generation kommer fortsätta att titta på tv när det passar dem och då via nätet och när de vuxit upp och utgör det köpstarkaste publiksegmentet kommer tv-premiärerna anpassas efter deras tittarvanor.
Bloggtoppen.se Eating in public