...and we're back!
Julledigheten blev lite längre än avsett. Några små snabba som blivit liggande:
1) TV3 marknadsför Shark i tunnelbanan och på TV vilket är helt normalt för större tv-serielanseringar. Mer vågat är att visa reklam för den på bio - både i foajé och med reklamspottar i salongen. Det anmärkningsvärda är förstås inte TV3s kampanj i sig utan att SF biografer inte längre ser TV-serier som ett hot utan som en källa till intäkt. Det är ju förstås inte någon insikt i nobelprisklass att välproducerade drama-tv-serier som OC, Lost, Sopranos, Ugly Betty och Vita Huset (liksom självfallet dokuserier som Idol och Big Brother) konkurrerar om publikens tid och uppmärksamhet, men tidigare har skoten varit täta mellan bio och TV.
2) Lika som bär. Är det bara jag som tycker att det är lite lustigt att affischerna till de båda Leonrardo DiCaprio-rullarna The Departed och Blood Diamond har snarlika affischer? Speciellt märkligt som båda filmerna kommer från Warner Bros.
3) Beyonce-extravaganza-musikalen Dreamgirls har en trailer med svenska textskyltar på svenska biografer. Det hela blir mycket märkligt då det mest brukar vara barnfilmer och riktigt stora actionrullar som War of the worlds som får sina skyltar omgjorda. Istället för "They had talent" står det alltså "De hade talang" vilket gör en film som borde dofta av americana och soul rätt och slätt bonnig. Möjligen har man för att råda bot på svart musiks svårigheter på svensk bio (Walk the Line fick fem gånger så många biobesök som Ray) med en försvenskning men jag tror istället man vänder bort en stor del av den trendkänsliga publiken. Trailer i originalversion.
4) SF har (förmodar jag) lyckats plantera historien om verklighetens Rocky Balboa i Sportspegeln på SVT. Snyggt PR-drag. På nätet finns dock bara ett klipp när Sylvester Stallone besöker en fotbollsmatch.
5) Astoriahistorien fortsätter:
Pressmeddelande från Mattias Nohrborg.
Cissi Elwin spelar hårdboll.
DN skriver om hur Folkets bio och Folkets hus-rörelsen efterlyser politisk satsning på kvalitetsfilm och Disneys Eric Broberg menar att oavsett hur det går för rekonstruktionen har Astoria förlorat slaget om de stora filmerna.
Resume gör räkneexempel.
6) MTG köper Playahead för 110 miljoner. Det är förstås peanuts jämfört med vad Rupert Murdoch betalade för Myspace. Copycat någon? Men säkerligen ett smart drag i tider när tonåringarna använder mindre och mindre tid till traditionella medier.
7) Uppdaterad. Hittade också detta intressanta inpass från Weird Science om hur tv-bolag - specifikt Fox och 24 i detta fall - räknar med fildelning i sin marknadsföring. Så enkelt, genialt och rätt tänkt förstås!
8) Uppdaterad 2: Cinematical skriver att Netflix som ju är en amerikanska variant av Lovefilm kommer börja ge sina abonnenter tillgång till streamade filmer som extra service. Inte illa. Liknar lite Canal plus nya OnDemandtjänst där man som abonnent kan se en del av filmerna som visas på canalen gratis när man själv vill.
9) Uppdaterad 4: Hollywood reporter noterar att den europeiska Video On Demand-marknaden efter en väldigt lång frö- och knoppfas nu till sist blommar ut. I Frankriker har en grupp lokala filmdistributörer gått ihop under labeln UniversCine för att skapa det starkaste utbudet av inhemsk film. Tydligen finns det runt 150 plattformar totalt i Europa. I Sverige har vi förstås:
a) Bonnierägda SF-Anytime / TV4-Anytime
b) Bonverägda Film2home som också har digital film nedladdning
c) MTGägda CDON som har digital nedladdning och hyrdvd via nätet (vilket en kommentator mycket riktigt påpekade i veckan)
d) Cinemaone som bara verkar ha titlar från Scanbox
e) Glimz som satsar på kortfilm och dokumentärfilm
f) Live Networks (och som ju är länkat till lite märkliga Tritel Media) också har mycket Scanbox
g) Publiken.se som vi nämnt tidigare sysslar ju inte direkt med VOD utan digital nedladdning
Det finns flera uppstickare därute och med den snabba teknikutvecklingen kan vi räkna med många fler under den närmsta tiden. Utbud, kvalitet, smidighet att koppla in den digitala strömmen i teven och framför allt kundvänligt användargränssnitt kommer bestämma vilka som överlever. Samt förstås hur bra man kommunicerar till sin kunder. Där ligger förstås sf-anytime och cdon före alla andra parter med sina stora koncernmarknadsföringsresurser.
Uppdaterad 3: Igår var det Golden Globes!
6 Comments:
svenska översättningar av filmtitlar och -reklamer blir uppenbarligen ofta ganska corny...bra blogginlägg.
Jomenvisst blir det ofta väldigt märkligt. Speciellt som vi är vana att alltid se textremsor och om då text i bild är utbytt till svenska (eller ännu värre speakerrösten) så blir det ofta fantastiskt fånigt. Vill minnas att Independence Day var en av de första som testade det i Sverige (det stod saker som Washington DC, huvudstad i USA i bild i filmens typsnitt). Den mest innovativa textningen har å andra sidan en annan Fox-titel, nämligen Nightwatch.
Svenska CDON Hyrfiln, som ju har samma koncept som Lovefilm, har precis börjat med en streaming-hyrtjänst.
Ah, spännande hade missat CDONs streamingtjänst. Och dessutom deras hyravdelning. Inte illa, hyr fysiskt, köp fysiskt, hyr digitalt (streamad alltså) - då är det bara download av film som återstår så är de en onestopfullserviceshop!
Det här med att det görs reklam för tv på bio har det varit en hel del av det senaste året, t ex Prison Break-trailers gick före vissa filmer förra året. Jag vet dock inte om det är som en del av lokal storstadsreklam, eller om de går över hela landet?
Ah, se där. Jag går uppenbarligen för lite på bio.. Men då har TV3 varit i farten tidigare alltså - inte bara med gerillaposters
och tunnelbana utan även med bioreklam. Det hänger säkert ihop som du säger med lokal (digitalt projicerad) reklamfilm - vilket gör produktionskostnaden minimal.
Skicka en kommentar
<< Home