Tre posters
Tre posters på stan:
Först UIPs the The Holiday i tunnelbanan. Lite gammaldags men jäklars vad rakt on spot julmys och romantisk stämning. Berättar allt man vill veta utan onödigt tjafs:
1) The Holiday handlar om kärlek
2) The Holiday har två kärlekspar, det snygga och det lite goofy
3) The Holiday är en komedi. Huvudpersonerna skrattar och affischen har vit bakgrund. Det senare kan låta spånigt men det är ack så sant, en stor bred komedi har alltid vit bakgrund. Än mer så om den kommer från brittiska romcomfabriken Working Title (nu är Holiday inte från dem, men gör ett gott försök att framstå som en us-uk kombo av dem)
4) The Holiday har fyra stjärnor som tillsammans bör mappa in större delen av alla målgrupper på marknaden. Ung och crazy med Jack Black, Cameron Diaz fd ung och crazy men som på sistone gjort lite vuxnare tjejrullar, Kate Winslet som lockar en mer upscale publik och sist men inte minst skandalsnyggpojken Jude Law.
5) Som om inte det skulle räcka passar man också på att berätta att regissören är Nancy Myers som tidigare gjort Vad kvinnor vill ha och Galen i kärlek.
Där satt den. Har svårt att tänka mig en film med bättre julstämning. Det var ett tag sen vi hade en riktig romcom så den bör sitta som en smäck. Samtidigt bör man komma ihåg att allt för få posters idag kommunicerar vilken typ av film man säljer. Dåliga genremarkörer, fel vinkling mot sin målgrupp, för luddigt budskap och - alldeles för ofta säljer de inte filmen alls.
Det för oss tyvärr till Triangelfilms Shortbus, en film som av allt att döma är nyskapande, spännande och värd en stor publik. Regissören har tidigare gjort Hedwig and the angry inch som aldrig kom på bio i Sverige och därmed har man en rejäl utmaning i att få ut filmen utan för den innersta lilla kretsen som redan känner till regissören. Vad gör man (och nu ska vi inte skylla Triangel för detta, den amerikanska postern på imdb är snarlik)?
1) Man lägger en massa människor i hög. Jag antar att det är skådespelarna men det får mig att tänka på en grupp nyfrälsta Livets ordare.
2) Man använder ett guldfärgat typsnitt som är oläsbart mot bakgrunden och toppar med lika oläsliga vitt för att berätta vad regissören gjort tidigare.
3) Man översätter taglinen "You've got to get on to get off" till obegripliga "För att komma någonstans - kom på shortbus". Den amerikanska taglinen berättar ändå att det handlar om sex..
4) Man berättar inte om genre. Är det en dokumentär eller ett drama? En komedi?
5) Man lyckas göra en film som sägs handla om sex och släppa hämningar fullkomligt asexuell. Och vem i all världen vill se en asexuell film om sex? Pressbevakningen har ändå berättat att den innehåller sex så de som vill undvika explicita scener stannar hemma. De som vill ha explicita scener blir gissningsvis svårt förvirrade när de ser postern.
Om man går in på den amerikanska filmsajten hittar man versionen här brevid. Jag misstänker att den var alldeles för porrig för amerikansk press och media men varför i all världen använde man inte den i Sverige?
Sist, och verkligen så, de har suttit på stan ett bra tag nu så jag imorse igen en av TV3s Prison Break-posters i A3-storlek. De har gjort kopierade svartvita efterlyst-posters för att komplettera tunnelbanekampanjen som gick ut för några månader sen. Har tyvärr ingen bild men det står ungefär: Efterlyst: John Abruzzi följt av en bild på Peter Stormare och något i stil med om du ser honom utanför TV3 lider du antagligen av vanföreställningar.
Kul initiativ men man borde ha 1) lagt mer krut på att sätta upp affischerna på fler ställen 2) satt upp dem en vecka innan t-banekampanjen 3) och skippat avsändaren. Då hade man pratat direkt med de inte oansenliga horder folk som laddar ner eller bara läser om kommande tv-serier via nätet.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home