..och fyra nya
1) Göta Canal-redieriaktiebolaget annonserar efter folk med den fantastiska taglinen "När du sett filmen kanske du vill jobba med verkligheten?" Som om någon Göta Kanal-anställd i filmen verkar ha haft ett jobb som kräver mer än att vrida på en knapp en gång om dagen.. Eller det kanske är just det som är anledningen till att börja jobba hos dem?
2) Gratisbio.se delar ut biobiljetter till å ena sidan bloggar som skriver om verksamheten (och det har ett helt gäng nappat på, hittar bara denna och Emma Gray Munthe som inte gillar) och å andra sidan de som registrerar sig på sajten och shoppar på de anknytna sajterna. Bra eller dåligt?
a) Jag tror att gratisbio lanserade i precis sista sekunden. Att helt oförbehållslöst krama om säljskapande kampanjer tror jag snabbt kommer att kännas som att sälja sig (till skillnad från att krama om specifika produkter eller tjänster, inga problem där).
b) Att söka bloggtäckning är förstås helt rätt tänkt, de som läser bloggar är säkerligen mer benägna att shoppa på nätet och kostnaden är minimal jämfört genom att lansera via annonser. Men för att nå de stora massorna tror jag man måste ge sig på riktig annonsering i stora nätmedier.
c) Sedan är klart att biodistributörerna blir glada - en biocheck ger fortfarande pengar i både deras och biografernas kassor - gissningvis är det alla affilierade nätsäljsajter som betalar för kalaset.
d) Konceptet liknar Tradedoubler eller Amazons affiliate-program eller varför inte Coops medlemspoäng, bara tillsammans med fler partners.
e) Kommer det urholka värdet på biobiljetten om man vänjer sig att få den gratis? Tveksamt. Det är just för att biobiljetten fortfarande har ett påtagligt värde som den valts som premie.
f) Om konceptet tar fart så - grattis till SF och SF företagsbiljetter som förstås ökar omsättningen.
3) I gratisbios partnerlista hittar jag Bergmansfilmer.se - en filmklubb där man samlar alla Bergmans filmer - eller nåja, de som finns utgivna av SF Video i Sverige vilket verkar vara 24 stycken. Av någon anledning finns inte Fanny och Alexander med.. Kanske man skulle ha länkat upp till mer webinfo om den gode nestorn på Fårö? Artiklar, IMDB, Wikipedia och inte minst den ambitiösa SFI-satningen Ingmarbergman.se för att ge en fylligare bild av regissören? Kanske en lite sobrare och modernare layout? Sen finns förstås den brittiska 30-filmsboxen att konkurrera med.. Trots detta förstås ett välkommet inititiv att lyfta fram svensk films stolthet och skulle förstås vara spännande att höra hur många som nappar..
4) Surfade runt för att hitta svenska bio- och DVD-distributörers websiter och hittade följande:
SF http://sffilm.net/ resp http://video.sffilm.net/
SandrewMetronome http://www.sandmet.com/ resp http://www.sandrewmetronome.se/video/
Scanbox http://www.scanbox.com/Default.aspx?ID=131 (www.scanbox.se leder någon helt annanstans..)
Sonet http://www.sonetfilm.se/
Triangelfilm http://www.triangelfilm.se/
Folkets bio http://www.folketsbio.se/
Fox http://www.foxfilm.se/
UIP http://www.uip.se/
Sony Pictures http://www.sonypictures.se/ och för press märkligt nog under det gamla namnet http://www.columbiatristar.se/
Warner DVD (uppdaterad) http://www.warner.se
Pan vision http://www.panvision.se/
Atlantic film http://www.atlanticfilm.se/
Nonstop entertainment http://www.nonstopentertainment.com/
Noble entertainment http://www.nobleentertainment.com
November film http://www.novemberfilm.com/ (nedlagd?)
Frågan är dock - har Buena Vista/Disney någon sida förutom www.disney.se? Har Nordisk film biodistribution skaffat någon sida än? Har Universal och Paramount några kund respektive corparatesidor i Sverige? Saknas något bolag?
2) Gratisbio.se delar ut biobiljetter till å ena sidan bloggar som skriver om verksamheten (och det har ett helt gäng nappat på, hittar bara denna och Emma Gray Munthe som inte gillar) och å andra sidan de som registrerar sig på sajten och shoppar på de anknytna sajterna. Bra eller dåligt?
a) Jag tror att gratisbio lanserade i precis sista sekunden. Att helt oförbehållslöst krama om säljskapande kampanjer tror jag snabbt kommer att kännas som att sälja sig (till skillnad från att krama om specifika produkter eller tjänster, inga problem där).
b) Att söka bloggtäckning är förstås helt rätt tänkt, de som läser bloggar är säkerligen mer benägna att shoppa på nätet och kostnaden är minimal jämfört genom att lansera via annonser. Men för att nå de stora massorna tror jag man måste ge sig på riktig annonsering i stora nätmedier.
c) Sedan är klart att biodistributörerna blir glada - en biocheck ger fortfarande pengar i både deras och biografernas kassor - gissningvis är det alla affilierade nätsäljsajter som betalar för kalaset.
d) Konceptet liknar Tradedoubler eller Amazons affiliate-program eller varför inte Coops medlemspoäng, bara tillsammans med fler partners.
e) Kommer det urholka värdet på biobiljetten om man vänjer sig att få den gratis? Tveksamt. Det är just för att biobiljetten fortfarande har ett påtagligt värde som den valts som premie.
f) Om konceptet tar fart så - grattis till SF och SF företagsbiljetter som förstås ökar omsättningen.
3) I gratisbios partnerlista hittar jag Bergmansfilmer.se - en filmklubb där man samlar alla Bergmans filmer - eller nåja, de som finns utgivna av SF Video i Sverige vilket verkar vara 24 stycken. Av någon anledning finns inte Fanny och Alexander med.. Kanske man skulle ha länkat upp till mer webinfo om den gode nestorn på Fårö? Artiklar, IMDB, Wikipedia och inte minst den ambitiösa SFI-satningen Ingmarbergman.se för att ge en fylligare bild av regissören? Kanske en lite sobrare och modernare layout? Sen finns förstås den brittiska 30-filmsboxen att konkurrera med.. Trots detta förstås ett välkommet inititiv att lyfta fram svensk films stolthet och skulle förstås vara spännande att höra hur många som nappar..
4) Surfade runt för att hitta svenska bio- och DVD-distributörers websiter och hittade följande:
SF http://sffilm.net/ resp http://video.sffilm.net/
SandrewMetronome http://www.sandmet.com/ resp http://www.sandrewmetronome.se/video/
Scanbox http://www.scanbox.com/Default.aspx?ID=131 (www.scanbox.se leder någon helt annanstans..)
Sonet http://www.sonetfilm.se/
Triangelfilm http://www.triangelfilm.se/
Folkets bio http://www.folketsbio.se/
Fox http://www.foxfilm.se/
UIP http://www.uip.se/
Sony Pictures http://www.sonypictures.se/ och för press märkligt nog under det gamla namnet http://www.columbiatristar.se/
Warner DVD (uppdaterad) http://www.warner.se
Pan vision http://www.panvision.se/
Atlantic film http://www.atlanticfilm.se/
Nonstop entertainment http://www.nonstopentertainment.com/
Noble entertainment http://www.nobleentertainment.com
November film http://www.novemberfilm.com/ (nedlagd?)
Frågan är dock - har Buena Vista/Disney någon sida förutom www.disney.se? Har Nordisk film biodistribution skaffat någon sida än? Har Universal och Paramount några kund respektive corparatesidor i Sverige? Saknas något bolag?
10 Comments:
Sony Pictures nås även på www.sonypicturespublicity.se (samma sida som columbia-adressen).
Disney har vad jag vet inte någon egen press-site, men pressmaterial från Disney/Buena Vista finns istället på Image.net.
Image.net är för övrigt en riktigt värdelös sida. Förvirrande, rörig, man vet inte vart man ska. Eller det kanske bara är jag? Använder den hursomhelst aldrig. Ringer till dem på pressavd istället - vilket inte känns så 2007.
Sedan finns ju också Nordisk Film, vars press och marknad sköts av TastePr. De har än så länge ingen regelrätt sida, utan hänvisar till ftp://85.230.26.197
Kristoffer och Emma, tackar för uppdateringen! image.net och ftp-adressen till Nordisk film/Taste PR är förstås fullkomligt intetsägande utan lösenord, men det är gissningsvis hela tanken. Någon som har kolla på Universals och Paramounts DVD-divisioner?
Image.net använder jag bara för internationella filmfestivalbilder, på det området är den tämligen heltäckande. Problemet är bara att bilder försvinner efter en viss tid, och det kan ju ibland vara svårt att veta om man exempelvis behöver bilder från filmen X från Sundance samtidigt som festivalen pågår. Det är så att säga svårt att sia om vad man behöver när det sker.
Men nej, utöver festivalsektionen har jag aldrig heller riktigt förstått hur man ska använda den. Den är en sista instans.
Och där försvann namnen på kommentatorerna irriterande nog när jag uppgraderade blogger.. >Förhoppningsvis kommer de tillbaka men om någon har tips på åtgärd så emottages det tacksamt.
fanny o alexander gavs ut av sandrews. tydligen passar den inte in bland sfs fräscha omslag....
Anonymous. Så var det ja. Men om bergmansfilmer.se inte är ett sf-dotterbolag borde de förstås sälja Bergmanfilmer från andra bolag också. Upptäckte också att Alf Sjöbergs mästerverk Hets
helt fräckt framställs som en Bergmanfilm (manus ja visst men inte regi..).
criterion har satt ihop en box m tidiga bergman och där är även hets med. vi är inte ett dugg smartare än amerikanarna alltså.
Hi there,
Interesting post! On Biotider, we are scanning these website every week and I know for sure many journalists use our lists to get started.
I don't know if that will help you, but since image.net and Nordisk film FTP are not so user friendly, we have two pages that should be up to date and checked every week:
http://www.biotider.se/?inc=dist_nordiskfilm
http://www.biotider.se/?inc=dist_buenavista
Nu ska det väl i ärlighetens namn sägas att biotider.se inte alls sitter inne med samma material som corporatesidorna.
Image.net är våldsamt icke-användarvänligt. Tydligen var övergången dit ett London-beslut som svenska Buena Vista motvilligt fått tugga i sig.
Skicka en kommentar
<< Home