torsdag, mars 22, 2007

nedladdning och tv på nätet, några snabba

Hollywood reporter berättar om NBCs nysatsning på nätet. Man säger sig att vilja ha det bästa av både tv-världen och internet-upplevelsen. Vilket verkar vara en myspace-upplevelse, korsad med youtube och NBC-tv via nätet. Eller som HR skriver "NBC.com will allow users to embed video on their own sites, create profile pages to which they can upload videos of their own, launch fan groups and receive viewing recommendation from like-minded users" Man hoppas på att användarna ska tycka det är intressant nog att skaffa sig ännu ett konto för att komma åt Heroes mm.

Sen några parasitlänkar från Movie Marketing Madness :

Time analyserar svårigheterna att tjäna pengar på innehåll via nätet och pekar mycket riktigt ut att det är sökmotorn Google som går med vinst snarare än youtube-systerbolaget som har blygsam omsättning. Man påpekar också mycket riktigt att stor för stunden på nätet inte betyder stor i framtiden. Titta bara på hur snabbt napster eller netscape kördes om.

New York times har tre artiklar om olika aspekter av legal nedladdning i USA. Bland annat vilka bolag om som erbjuder det och hur det påverkar distributionen av smalare filmer om ett marknadsfönster för smalare film via video on demand och legal nedladdning.

Pop Matters berättar om vilka titlar som faktiskt hyr ut via Netflix i USA. Det visar sig att det inte är helt självklara titlar som ligger i topp. Vilket stödjer vad Chris Anderson sa i The Long Tail

Etiketter: , ,

Bloggtoppen.se Eating in public