Ratings, Ratings, Ratings
Varietys utmärkta TV-blogg Season Pass (läs den inte om du inte brukar reta på dig att Sverige alltid ligger några säsonger efter USA) har ett inlägg om hur Nielsen som sköter alla mätningar av tv-tittande i USA alltför ofta har tekniska problem vilket medför fördröjningar i tittarsiffrorna.
Det kan låta banalt men det är förstås fantastiskt viktigt ur tv-bolagens och annonsörerna perspektiv att så snart som möjligt - gärna i realtid - få reda på hur många som ser ett visst program. Och vem som vinner kampen om en specifik tv-slot.
Shari Anne Brill på TV Board berättar samtidigt att Nielsen ändrat mätfilosofi. Istället för att redovisa varje enskild sändning av ett visst program kommer man nu att samredovisa tittarsiffrorna om programmet repriseras inom en vecka och innehåller samma reklaminslag. Tydligen hände det precis med ett avsnitt av Heroes och en reklambreak för Nissan.
Shari är upprörd men själv ser jag bara ett steg mot kombinerade tittarsiffror för tv-sänt, nedladdat, streamat och repriserat tv-material. Mätmetoderna anpassas för en ny verklighet för att tv-bolagen ska kunna ta betalt för alla som faktiskt tittar på programmet.
Det skulle faktiskt inte förvåna mig om man i framtiden kommer att ta med piratnedladdade avsnitt i statistiken. En tittare är en tittare. Förvisso är reklambrotten bortklippta men för ett program som i sig får pengar för att finnas (färgbranschen sponsrar ett byggprogram) spelar det ingen roll.
Att hamna högst i på tittartoppen är värt pengar även alla inte får se alla reklambrott - ju fler tittare desto bättre syndicationmöjligheter, desto bättre dvdförsäljning, desto större legal digital försäljning av programmen.
UPPDATERAD: Hollywood reporter berättar att Nielsen backat för all kritik och gått tillbaka till att mäta varje enskild sändning var för sig.
Det kan låta banalt men det är förstås fantastiskt viktigt ur tv-bolagens och annonsörerna perspektiv att så snart som möjligt - gärna i realtid - få reda på hur många som ser ett visst program. Och vem som vinner kampen om en specifik tv-slot.
Shari Anne Brill på TV Board berättar samtidigt att Nielsen ändrat mätfilosofi. Istället för att redovisa varje enskild sändning av ett visst program kommer man nu att samredovisa tittarsiffrorna om programmet repriseras inom en vecka och innehåller samma reklaminslag. Tydligen hände det precis med ett avsnitt av Heroes och en reklambreak för Nissan.
Shari är upprörd men själv ser jag bara ett steg mot kombinerade tittarsiffror för tv-sänt, nedladdat, streamat och repriserat tv-material. Mätmetoderna anpassas för en ny verklighet för att tv-bolagen ska kunna ta betalt för alla som faktiskt tittar på programmet.
Det skulle faktiskt inte förvåna mig om man i framtiden kommer att ta med piratnedladdade avsnitt i statistiken. En tittare är en tittare. Förvisso är reklambrotten bortklippta men för ett program som i sig får pengar för att finnas (färgbranschen sponsrar ett byggprogram) spelar det ingen roll.
Att hamna högst i på tittartoppen är värt pengar även alla inte får se alla reklambrott - ju fler tittare desto bättre syndicationmöjligheter, desto bättre dvdförsäljning, desto större legal digital försäljning av programmen.
UPPDATERAD: Hollywood reporter berättar att Nielsen backat för all kritik och gått tillbaka till att mäta varje enskild sändning var för sig.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home