onsdag, april 25, 2007

Nedladdningen..igen

SVD refererar en spännande MMS undersökning som säger att 6 av 10 ungdomar tycker att laglig nedladdning är för krånglig, för dyr och har för dåligt utbud. Inte helt oväntat då dagens nedladdningsmöjligheter ser ut som de gör. Intressant nog säger undersökningen också att:

Skälet till att unga människor laddar ner film och tv-program illegalt via fildelningsnätverk är inte främst att det är gratis, visar undersökningen vidare. De viktigaste anledningarna är istället att det ger dem möjligheten att titta när de vill, och att det är enkelt och smidigt.
Vilket rimmar fint med vår tidigare argumentation: Om laglig nedladdning ska ha en chans måste den vara snabbare, smidigare, ha större och lättare sökbart utbud, högre kvalitet i upplevelse och leverans än den illegala. Men om den kan leverera på alla dessa fronter så kommer den ha en god chans att stå emot pirateriet. Dessutom understryker undersökningen piratsajternas sociala inslag, man kan kommentera filmer och diskutera med sina mednedladdare. Vilket är nog så viktigt - och lite paradoxalt anknyter det som biografägarna brukar argumentera kring - filmtittandet som social verksamhet.

I förra veckan hade SVD en annan intressant nedladdningsartikel med en rapport från SOM-institutet i Göteborg som säger att fildelare generellt köper fler skivor och går oftare på bio. Av vilket man drar slutsatsen att fildelare helt enkelt är mer film- och musikintresserade än gemene man. Eric Broberg, chef för Buena Vista i Sverige och ordförande i filmdistributörernas förening, tycker inte oväntat att undersökningen är missvisande och frågorna fel ställda och att gemene man i allmänhet vill betala för sig.

Moroten eller piskan - vilken väg tror ni leder till filmindustrins överlevnad?

UPPDATERAD: SVD har kort rapport från seminarium med Cissi Elwin i frågan.

Etiketter: , , ,

10 Comments:

Blogger Björn said...

Unga är snabba att ta till sig ny teknik, så om jag 40+ tycker att det är en baggis att gå in på ex CDON och ladda ner ett par låtar kan jag inte tänka mig att deras gränssnitt skulle bereda en 20-åring några problem. Nej, det enda "krångliga" är troligtvis att det kostar pengar. Och hur ska ett skivbolag kunna konkurrera med gratis?

2:54 em  
Blogger Sorosh T said...

Det som är krångligt med att köpa musik är att du inte riktigt vet vad du får. jag köpte själv nyligen en Nokia telefon och har lagt undan min iPod. Om jag hade haft lagliga iTunes låtar på den hade jag inte kunnat använda dem på min nya telefon. Detta är krångligt och ett stort problem. Vad skulle hända om dina CD-skivor plötsligt inte skulle kunna gå att spela upp i din bilstereo?

8:18 em  
Blogger Eating in public said...

Hej Björn,
Du läste lite slarvigt, jag sa inte att en laglig service bara ska vara lättillgänglig (och laglig filmnedladdning är faktiskt rätt krånglig) utan att den måste vara bättre än den illegala, större utbud, snabbbare, bättre sökvägar, bättre kommentarsfunktioner etc. Det är lika mycket det som är kundens upplevelse och vad de betalar för som själva produkten. Vilket film- och musikbranschen kanske inte riktigt förstått (däremot har tex kosmetikabranschen full koll på det).

Sorosh, självklart är det ett problem för lagligt laddad musik och film att tävla med den illegala inte bara i hur bekvämt det är att skaffa hem den utan inte minst hur den går att använda. En utmärkt poäng - och något som Apple och Emi nu har tagit till sig och kommer att sälja icke-kopieringskyddade mp3or.

4:34 em  
Blogger eff said...

Tyvärr fick dock Steve Jobs lite för mycket medhåll utan eftertanke när hans utspel kom. Det är ju helt i egen sak, eftersom både Frankrike, Norge (hela Norden till viss del) och även Tyskland ogillar iTunes starka koppling till enbart iPod. Det talas om "öppna upp eller försvinn".

Genom DRM-fri musik kan Apple fortsätta styra leveranser via iTunes utan att behöva utsättas för kritik om ett stängt system.

Jobs skiter egentligen i om det blir bättre för kunden eller ej. Det blir extra tydligt eftersom han bara börjat prata om det hela först efter Apple utsatts för politiskt tryck.

6:14 em  
Blogger eff said...

Annars har du ju helt rätt (för att hålla mig till sakfrågan, för en gångs skull, heh).

Att inget skivbolag köpt ex. Last.fm och kastat pengar på den utvecklingen och gjort det urenkelt att köpa musik via det systemet är konstigt. Nu har ju Last.fm som eget företag börjat knyta skivbolag till sig i stället, vilket uppnår samma sak i grunden, om än med en sannolikt mindre katalog.

Sen är Last.fm kanske inte superbra heller. Det går att förbättra.

De borde samarbeta mera. Ta fram ett gemensamt sätt att betala, så att du kan peta in pengar i Warners butik och sen köpa för samma pengar hos andra skivbolag. Då handlar det om att minska kostnader per bolag på utvecklingen, få en gemensam betalningsstruktur, och att konkurrera enbart på innehåll och eventuella extratjänster (typ digitala DigiPaks, med animationer och annat som kanske inte följer med om man köper CD).

Dvs göra precis vad skivor gör idag, fast digitalt.

6:20 em  
Blogger Eating in public said...

eff: Jag tror nog att Jobs tänker en hel del till kundens behov men likafullt är han en affärsman - så om han till en viss gräns trodde sig kunna sälja låtar som bara går att spela på ipods och itunes och därmed tvinga folk att fortsätta köpa ipods för all framtid så tror jag han skulle göra det. Du har helt klart en poäng med de politiska påtryckningarna - men jag tror också att Jobs - som brukar var en klok man - ser att kopieringsskydd i stort inte säljer och att han kan kränga än fler låtar via itunes om han tar bort det..

Last fms uppknytning av skivbolag och försäljning hade jag dock missat. Låter spännande. Hur fungerar den?

9:43 fm  
Blogger eff said...

Tror i ärlighetens namn att Jobs största och i princip enda motivation var risken att tvingas sälja mindre musik i och med ett ev. förbud i Frankrike, Tyskland mm, än förhoppningen om att sälja mer än idag i och med slopandet av DRM. Men så råkar jag vara ganska cynisk vad gäller företag(sledare) och deras påstådda snällhet.

Visar sig att jag läst lite fel om Last.fm. De har slutit ett avtal med Warner om att hela Warners katalog ska kunna spelas via Last.fm:s reklambaserade webbradio. Sen har de lite samarbeten med indiebolag och liknande i ungefär samma tappning.

Nu senast verkar det dock som Viacom kan komma att köpa hela rasket. Summan jag läste var 450 miljoner dollar.

5:37 em  
Blogger Eating in public said...

450 miljoner dollar. Det är pengar det. Vet du hur många användare Last fm har? Och vad man tänkt sig tjäna pengar på - eller är det just för att sälja musik?

6:11 em  
Blogger eff said...

Enligt Wikipedia har de över en halv miljon registrerade användare i USA och Europa sammanlagt. Vilket skulle betyda mindre än en dollar per registrerad användare (om det nu är en siffra som är det minsta intressant kan ju debatteras).

Tror att styrkan främst ligger i att det finns så mycket statistik att gräva fram ur den mängd data som Last.fm har byggt upp genom Audioscrobbler och de verktyg som sedan finns på sajten. Man kan med smart "data mining" få fram mönster i hur musik konsumeras, trender, och så vidare.

Misstänker att det utgör en stor del av Viacoms intresse. Data är hårdvaluta, och eftersom den byggts upp i en gratistjänst med rätt stark community spirit går det inte att göra motsvarande med focus groups eller liknande undersökningar.

Sen är det givetvis en styrka att kunna ha en sån sajt som man dessutom kan köpa musik genom på ett enkelt sätt. Rent praktiskt tror jag dock det inte är någon direkt skillnad mellan att bygga in en butik i Last.fm-sajten eller starta en egen, är nämligen inte övertygad om att bara för att det går att köpa musik där kommer användarna att göra det.

Jag tror att det vore klokt att framöver också knyta en demosajt till Last.fm (särskilt om Viacom nu skulle köpa hela faderullan). Osignade band kan då lägga upp sin musik, få den instoppad i Last.fm-spelarens flöde och kategoriserad av lyssnarna. Dvs i stället för att bara passivt se vad folk lyssnar på kan man även se vilka osignade band som folk gillar, och korrelera det med de trender som går att urskilja och även se vilket segment av marknaden de passar in i. Allt innan man skrivit kontrakt. (Sen kan man ha saker som bandtävlingar och liknande också, där vinsten är ett skivkontrakt eller så. Man kan ju hålla sig i det digitala distributionsnätet, vilket också gör att det är lägre risk, samtidigt som man lockar fler band till sig, vilket på lite sikt kommer betyda att man hittar fler stora nykomlingar.)

Om Last.fm nu inte blir uppköpta kan de i stället sälja samma statistik till tredje part.

10:27 em  
Blogger eff said...

Äh, jag kan fan inte räkna... Under tusen dollar per användare, min idiot. Suck och stön.

10:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se Eating in public