torsdag, maj 24, 2007

nio snabba sax

Expressen berättar att TV4 får sända mer reklam. Något som de naturligtivis applåderar. TV-publiken är gissningsvis inte lika glad. Det handlar om ett nytt EU-direktiv.

SVD skriver att medelsvensson konsumerar 6 timmar media om dagen. Där fick de som undrade om folk verkligen hade mer tid att spendera svart på vitt. Det är främst internet som ökat när de andra mediaformerna legat still. Däremot är inte ökningen så radikal som man skulle kunna tro. Från 1979 har mediakonsumtionen ökat 47 minuter till 6 timmar och 8 minuter vilket gör sparsamma 100 sekunder per år.

SVD berättar också att The Pirate Bay ska starta en videosajt för streamat material och mer överraskande en gratis musiksajt där rättighetsinnehavarna får betalt genom reklamintäkter. Betala rättighetsinnehavarna? Helt klart en ny vändning för The Pirate Boys.

Dagens media berättar att Canal+ veteranen Tim Smart lämnar företaget. Han började redan på Filmnettiden 1992 och firade därmed 15 år i år.

Dagens media berättar också att den för mig okända videodelarsajten videoboom.se ger bort hälften av reklamintäkterna till uppladdaren.

Dagens media och sist men inte minst att sajter som Youtube och Bubblare.se kan tvingas stänga om ett nytt EU-direktiv som vill förbjuda underlättande av spridning av upphovsrättsskyddat material går igenom. Eller varför inte skapa bättre kontroll av det uppladdade materialet alternativt teckna avtal med rättighetsinnehavarna.

Resume berättar att TV4 har låtit potentiella tävlande ladda upp sina ansökningsbidrag vilket blivit en succé med över 1000 bidrag på en vecka.

Resume berättar också att Göta Kanal 2 har gjort att var tredje såld biobiljett är svensk.

Till sist berättar IDG och Viasat själva om deras OnDemand-satsning Viasat On Demand som vill konkurrera med SF-anytime och de andra ondemandtjänsterna. Nytt på banan är att man inkluderar sport och tv-serier.

Etiketter: , , ,

Bloggtoppen.se Eating in public