TV via nätet vs TV via dumburken
DN uppmärksammar att allt fler laddar ner sina avsnitt av Lost, Sopranos och Desperate Housewives snarare än att de ser dem på tv. 35% av gruppen 16 till 35% laddar tex ner Prison Break. Det är förstås häpnadsväckande siffror - en tredjedel av en viktig och köpstark målgrupp väljer att se tv-kanalernas flaggskepp på egen hand och helt utan möjlighet för TV4 och de andra kanalerna att sälja reklam.
Värt att notera är att undersökningen bara är gjord till datorägare så den innehåller ett visst bortfall (men vilka i det ålderspannet har inte dator idag?) men det finns heller inga siffror på om man ser om avsnittet när det till slut visas på tv. Jag skulle gissa att återtittarsiffran är rätt hög - man får se avsnittet med svensk text (ja visst finns det pirattextning men ändå) och om man är fan nog att ladda ner så ser man nog om favoritavsnitten. Trots allt är det som planeringschefen på TV4 - Malte Andreasson - säger, tv är ju i princip gratis (ett resonemang som förstås inte gäller Canal plus och deras visningar av Heroes, Rome mfl serier).
Det viktiga är dock inte ett eventuellt bortfall i reklamförsäljningen utan att tv-vanorna håller på att ändras i grunden. Redan idag lägger många av de stora amerikanska tv-studiorna ut sina program gratis men med reklam eller för en låg summa på sina egna sajter och sajter som Itunes i USA helt i fas med den reguljära tv-premiären.
Tvn genomgår alltså sammanutveckling som biografen inledde i början av femtiotalet. Att bli ett av en rad olika media för att visa ett visst innehåll. Redan idag är tv på DVD gigantiskt och snart kommer tv på beställning, när du själv vill och på den skärm du själv vill bli lika stort. Det återstår för tv-bolagen - eller snarare innehållsproducenterna - att förvalta de olika visnings- och intäktsmöjligheterna på bästa sätt.
De reguljära tv-visningarna och sändningarna kommer inte försvinna, lika lite som biograferna försvunnit. Däremot kommer de liksom biografvisad film stå för en allt mindre del av tittandet och intäkterna. Men premiärvärdet och genomslagskraften i en bred lansering - precis som värdet av en välplanerad tv-tablå för trötta tittare - ska inte underskattas. Inte alla vill behöva leta reda på sitt eget innehåll och framför allt inte varje kväll.
Avslutningsvis är det intressant att det är Mediamätning i Skandinavien (MMS) som ligger bakom även denna undersökning - precis som undersökning vi refererade tidigare i veckan om nedladdare biovanor. Deras huvudverksamhet är annars att mäta tv-tittande, inte bara för tv-toppen ni ser i tidningarna, utan framför allt som bas för tv-kanalernas fakturering av visad reklam. Ofta tar man betalt för hur stor del av annonsörens tänkta målgrupp som exponerats för en reklamsnutt och det enda sättet att kolla det just nu är genom MMS mätningar i sin testpopulation som till sin utformning utgör ett minisverige. Följden blir förstås att MMS rapporter är värda miljarder för tv-kanalerna och om de nu går ut och profilerar sig med undersökningar om nedladdning och tv-tittande på nätet betyder det att en av branschens makthavare vill profilera sig på ett nytt område och gissingsvis kommer vi höra mer om deras nätbaserade testpopulation på 2500 personer som refereras i artikeln... Sorosh Tavakoli heter tydligen killen som genomfört för båda undersökningarna. Vi kommer få höra mer från honom.
Värt att notera är att undersökningen bara är gjord till datorägare så den innehåller ett visst bortfall (men vilka i det ålderspannet har inte dator idag?) men det finns heller inga siffror på om man ser om avsnittet när det till slut visas på tv. Jag skulle gissa att återtittarsiffran är rätt hög - man får se avsnittet med svensk text (ja visst finns det pirattextning men ändå) och om man är fan nog att ladda ner så ser man nog om favoritavsnitten. Trots allt är det som planeringschefen på TV4 - Malte Andreasson - säger, tv är ju i princip gratis (ett resonemang som förstås inte gäller Canal plus och deras visningar av Heroes, Rome mfl serier).
Det viktiga är dock inte ett eventuellt bortfall i reklamförsäljningen utan att tv-vanorna håller på att ändras i grunden. Redan idag lägger många av de stora amerikanska tv-studiorna ut sina program gratis men med reklam eller för en låg summa på sina egna sajter och sajter som Itunes i USA helt i fas med den reguljära tv-premiären.
Tvn genomgår alltså sammanutveckling som biografen inledde i början av femtiotalet. Att bli ett av en rad olika media för att visa ett visst innehåll. Redan idag är tv på DVD gigantiskt och snart kommer tv på beställning, när du själv vill och på den skärm du själv vill bli lika stort. Det återstår för tv-bolagen - eller snarare innehållsproducenterna - att förvalta de olika visnings- och intäktsmöjligheterna på bästa sätt.
De reguljära tv-visningarna och sändningarna kommer inte försvinna, lika lite som biograferna försvunnit. Däremot kommer de liksom biografvisad film stå för en allt mindre del av tittandet och intäkterna. Men premiärvärdet och genomslagskraften i en bred lansering - precis som värdet av en välplanerad tv-tablå för trötta tittare - ska inte underskattas. Inte alla vill behöva leta reda på sitt eget innehåll och framför allt inte varje kväll.
Avslutningsvis är det intressant att det är Mediamätning i Skandinavien (MMS) som ligger bakom även denna undersökning - precis som undersökning vi refererade tidigare i veckan om nedladdare biovanor. Deras huvudverksamhet är annars att mäta tv-tittande, inte bara för tv-toppen ni ser i tidningarna, utan framför allt som bas för tv-kanalernas fakturering av visad reklam. Ofta tar man betalt för hur stor del av annonsörens tänkta målgrupp som exponerats för en reklamsnutt och det enda sättet att kolla det just nu är genom MMS mätningar i sin testpopulation som till sin utformning utgör ett minisverige. Följden blir förstås att MMS rapporter är värda miljarder för tv-kanalerna och om de nu går ut och profilerar sig med undersökningar om nedladdning och tv-tittande på nätet betyder det att en av branschens makthavare vill profilera sig på ett nytt område och gissingsvis kommer vi höra mer om deras nätbaserade testpopulation på 2500 personer som refereras i artikeln... Sorosh Tavakoli heter tydligen killen som genomfört för båda undersökningarna. Vi kommer få höra mer från honom.
Etiketter: laglig nedladdning, MMS, tv via nätet
2 Comments:
Fördröjningen måste bort för att kanaler utanför USA ska kunna ha kvar en tittarskara som inkluderar de som nu laddar ner avsnitt i större skala. Även om Prison Break och andra serier bara har ett släp på någon vecka eller mindre, räcker det med ett dygn ungefär innan man kan ladda hem reklamfria HD-720p-avsnitt från nätet.
Det gäller alltså att se till så det nedladdade blir återtittningen, inte det TV-sända.
Rent logistikmässigt är det enkelt, digital distribution över Internet är enkel, även för stora filer. Det finns inget som hindrar ett TV-bolag att nyttja BitTorrent i ett eget, hårt kontrollerat, krypterat distributionsnät till TV-kanaler utomlands (om man nu inte vill pröjsa för att buda det på fysisk media). Man får anta att det är minst en vecka från ett avsnitts status som färdigt till sändning, även i USA. Men bara ett par dagar borde räcka för distribution, översättning och klippning vad gäller reklam på de lokala stationerna (för serier som är tillräckligt populära att köpas in så tätt på som sker idag, torde det vara värt pengarna).
Det borde även gå att utnyttja den olagliga nedladdningen som statistikkälla för att se vilka program i ex. USA som kan vara värda att köpa in. Jag vet förvisso inte hur en inköpare jobbar, det kanske finns med i beräkningarna redan.
Det verkar ju vara lite av det som MMS nu börjat titta på, kanske inte just som källa till dataunderlag för inköp, men i närheten.
hej markatt,
goda poängar, jag hade inte koll på att man kan ladda ned i HD redan, företagssamma typer de där hemmaladdarna.
Men visst har du en poäng, tv-kanalerna måste på något sett återta den första visningen av en tv-serie. Däremot är jag inte säker på att det nödvändigtvis sker i tv-fönstret. Jag kan tänka mig att de lägger ut streamade avsnitt mot betalning alternativt gratis med inbakade reklamblock som i USA några dagar innan tv-premiären för att tvinga de som vill se avsnitten först att se dem via ett medie där tv-bolaget får en intäkt.
Sedan vet jag faktiskt inte om det går att knäcka piratskyddet i en streamad signal eller inte. Om det är en lätt match blir förstås det alternativt lite mindre attraktivt för tvbolagen.
För svenska tvkanaler gäller det förstås att få med rätten att visa programmen på internet för att kunna överleva. Och som du säger att kunna ha simultan premiär med USA - precis som stora filmer har numera (och lite vid sidan av ämnet, Spiderman 3 öppnade man först i det pirattäta Asien och nu imorrn i Europa och USA - detta för att den asiatiska markanden är viktig - men också för att kunna tjäna pengar innan piratversionerna kommer in från USA). Logistik kring detta är säkerligen inte så svår - bara lite dyrare än tidigare men det kan det säkert vara värt.
Till sist - inköpen av nya serier sker en god bit innan de haft premiär i USA - på speciella mässor så att mäta nedladdningen för att avgöra vad man ska köpa in är lite för sent. Däremot kan man få ett hyggligt gott mått på hur populär serien kommer bli.
Skicka en kommentar
<< Home