torsdag, maj 10, 2007

Spiderman vs boxning, biografen vs pay-per-view

Se där. Nu är vi tillbaka igen men en liten round-up:

Yahoo News berättar att ComCast - USAs största kabel-tv-operatör - pratar med de stora filmbolagen om att ha pay-per-view-premiär på storfilmer samma dag som biograferna. Filmbolagen vill ha nya intäktskällor. ComCast och pay-per-view-operatörer vill ha attraktivt innehåll. De enda som stretar emot är biograferna som ser sin konkurrensfördel - att visa film först - försvinna helt.

Comcast vill ta mellan 30-50 dollar betalt för en visning av en storfilm. En förhållandevis gigantisk summa jämfört med en biobiljett men för många familjer är det ett konkurrenskraftigt pris jämfört med 4-5 biobiljetter, popcorn och läsk. Likaså finns det garanterat en stor målgrupp som inte går på bio eftersom de tycker att det är för stökigt som kan tänka sig att se en högupplöst film på hemmabioanläggningen trots att det kostar dem lite mer. Likaså når man en helt ny publik - de som bor för långt bort från en biograf och de som vill se sina filmer på andra tider på dygnet.

Biograferna då? Gråter de i onödan? Att stå brevid och se utvecklingen springa en förbi har aldrig gjort någon glad och faktum är att idag kan man se de flesta storfilmer piratade på internet mer eller mindre samtidigt som de går upp på bio. Samtidigt vinner filmbolagen genom tajtare säkerhetsarrangemang och ny teknik titt som tätt några dagar i början av storfilmers premiärer, dagar då det bara går att se filmen på bio.

Så visst är det samtidigt ett nytt hot, ett i raden sedan tv, video, datorspel, internet och mobiler började konkurrera om människors fritid. Och så länge som biograferna står för en ansenlig del av en films intäkter kommer de slåss med näbbar och klor för att stoppa utvecklingen. För dem handlar det ju nämligen inte bara om en förlorad biljettintäkt utan även en förlorad popcornmeny.

Apropå hur mycket pengar man kan dra in på intressant pay-per-view-innehåll berättar Hollywood Reporter att boxningsmatchen mellan Floyd Mayweather Jr.-Oscar De La Hoya slagit rekord. 2,15 miljoner kunder betalade sammanlagt 120 miljoner dollar för att se matchen. Det är i snitt 56 dollar.

Det vill säga dubbelt så mycket pengar som rekordknäckande Spiderman 3 drog in på sin första dag i USA. 59,3 miljoner dollar för en dags spelning på bio är i sig ett rekord berättar Hollywood Reporter (och många andra tex SVD). Det förra rekordet hade Pirates II med 55,8 miljoner. Vilket sätter potentialen för Pay-Pay-View med attraktivt innehåll i perspektiv. En boxningsmatch på en timme via kabel kräver långt ifrån lika stor logistik som att hålla 4000 biografer igång med 4-5 föreställningar per dag så HBO som sände matchen bör ha kunnat behålla en rejält större del av pengen än vad ett filmbolag i Hollywood får kvar när de har delat sina intäkter med biograferna.

Spiderman 3 å andra sidan har som ni läst vid det här laget läst slagit biorekord på löpande band. Öppningshelgen i USA spelade in 151,3 miljoner. Resten av världen - där Asien öppnade en vecka tidigare - spelade in 227 miljoner - vilket tillsammans gör 378 miljoner dollar. I USA visades filmen på 4252 biografer jämfört med den tidigare rekordhållaren Shrek 2 som visades på 4163 dukar.

Etiketter: , , , , , ,

Bloggtoppen.se Eating in public