onsdag, december 20, 2006

Tre sidor av Tyskland


Tysklands Oscarbidrag De andras liv gick upp på biograf i Sverige för några veckor sedan. I hemlandet använde man en nästan helsvart poster med ett fingeravtryck och ett arkivfilnummer som blickfång i rött.

Den svenska postern från SandrewMetronome behåller samma typsnitt och fingeravtryck. Men byter ut bilderna mot två nästan snarlika och ljusar upp postern rejält. Intressant nog väljer man att lägga fokus på den avlyssnande mannen istället för kärleksparet som på den tyska. Paret förpassas istället till bakgrunden och i bilden tittar de inte ens
på varandra.


Nu kommer den amerikanska versionen från Sony Classics som använder samma ikonografi. Det älskande paret och den avlyssnande mannen. Smart nog har man valt en helt vit bakgrund och upprepat bilder så att de ser ut som fotografier ur - just det - en folder i Stasis arkiv (vilket inte är helt sant, bilderna ser rejält upputsade och retuscherade ut - som för att sudda bort all antydan om att filmen utspelare sig i ett grått östblocksåttiotal).

En utveckling från svart till vitt, från murrigt åttiotal till cleant och tidslöst.


tisdag, december 19, 2006

Sonys presenterar ny line-up

Så var rockaden Sony>Nordisk film fullbordad. Nytt Sonyteamet är:

Marknadschef Katarina Gustafsson
Presschef Susanne Stenlund

Katarina från Sony internt och Susannde från Utbildningsradion. Ingen promotionchef är omnämnd så man får kanske gissa att den tjänsten försvann i samband med att Nordisk lämnade för att starta egen distribution.

tisdag, december 12, 2006

Clickstar utkristalliseras och framtidens tv

Hollywood Reporter rapporterar tre intressanta saker om amerikanska film via nätet-bolaget Clickstar som vi skrev om för några dagar sen:

1) De har signat tre studios: Sony, Warner och Universal. Inte illa.

2) Morgan Freeman-filmen 10 items or less som kommer ha nätpremiär bara två veckor efter biopremiären har bara spelat in $70.000 på två veckor. Illa.

3) Man använder Intels Viiv för att trådlöst koppla ihop bredbandleveransen av film med tvn.

Tre saker värda att notera:

1) Sista ordet om simultan eller nästan simultan release bio/nät är inte sagt. Det är svårt att veta om det handlar om att 10 items är dålig, att folk blir avskräckta för att den kommer på hem-via-nätet-video så snabbt så de utgår från att den är dålig eller både och.

2) Även om biointäkterna för en simutant releasad film visar sig bli mindre även i framtiden måste man självklart beakta hur mycket pengar som spelas in via nätet och reguljär dvd.

3) Kopplingen bredbands-service direkt in i tvn är extremt viktigt. Det är slussportarna som öppnas för framtidens tv.

Tre posters


Tre posters på stan:

Först UIPs the
The Holiday i tunnelbanan. Lite gammaldags men jäklars vad rakt on spot julmys och romantisk stämning. Berättar allt man vill veta utan onödigt tjafs:

1) The Holiday handlar om kärlek

2) The Holiday har två kärlekspar, det snygga och det lite goofy

3) The Holiday är en komedi. Huvudpersonerna skrattar och affischen har vit bakgrund. Det senare kan låta spånigt men det är ack så sant, en stor bred komedi har alltid vit bakgrund. Än mer så om den kommer från brittiska romcomfabriken Working Title (nu är Holiday inte från dem, men gör ett gott försök att framstå som en us-uk kombo av dem)

4) The Holiday har fyra stjärnor som tillsammans bör mappa in större delen av alla målgrupper på marknaden. Ung och crazy med Jack Black, Cameron Diaz fd ung och crazy men som på sistone gjort lite vuxnare tjejrullar, Kate Winslet som lockar en mer upscale publik och sist men inte minst skandalsnyggpojken Jude Law.

5) Som om inte det skulle räcka passar man också på att berätta att regissören är Nancy Myers som tidigare gjort Vad kvinnor vill ha och Galen i kärlek.

Där satt den. Har svårt att tänka mig en film med bättre julstämning. Det var ett tag sen vi hade en riktig romcom så den bör sitta som en smäck. Samtidigt bör man komma ihåg att allt för få posters idag kommunicerar vilken typ av film man säljer. Dåliga genremarkörer, fel vinkling mot sin målgrupp, för luddigt budskap och - alldeles för ofta säljer de inte filmen alls.

Det för oss tyvärr till Triangelfilms Shortbus, en film som av allt att döma är nyskapande, spännande och värd en stor publik. Regissören har tidigare gjort Hedwig and the angry inch som aldrig kom på bio i Sverige och därmed har man en rejäl utmaning i att få ut filmen utan för den innersta lilla kretsen som redan känner till regissören. Vad gör man (och nu ska vi inte skylla Triangel för detta, den amerikanska postern på imdb är snarlik)?

1) Man lägger en massa människor i hög. Jag antar att det är skådespelarna men det får mig att tänka på en grupp nyfrälsta Livets ordare.

2) Man använder ett guldfärgat typsnitt som är oläsbart mot bakgrunden och toppar med lika oläsliga vitt för att berätta vad regissören gjort tidigare.

3) Man översätter taglinen "You've got to get on to get off" till obegripliga "För att komma någonstans - kom på shortbus". Den amerikanska taglinen berättar ändå att det handlar om sex..

4) Man berättar inte om genre. Är det en dokumentär eller ett drama? En komedi?

5) Man lyckas göra en film som sägs handla om sex och släppa hämningar fullkomligt asexuell. Och vem i all världen vill se en asexuell film om sex? Pressbevakningen har ändå berättat att den innehåller sex så de som vill undvika explicita scener stannar hemma. De som vill ha explicita scener blir gissningsvis svårt förvirrade när de ser postern.

Om man går in på den amerikanska filmsajten hittar man versionen här brevid. Jag misstänker att den var alldeles för porrig för amerikansk press och media men varför i all världen använde man inte den i Sverige?



Sist, och verkligen så, de har suttit på stan ett bra tag nu så jag imorse igen en av TV3s Prison Break-posters i A3-storlek. De har gjort kopierade svartvita efterlyst-posters för att komplettera tunnelbanekampanjen som gick ut för några månader sen. Har tyvärr ingen bild men det står ungefär: Efterlyst: John Abruzzi följt av en bild på Peter Stormare och något i stil med om du ser honom utanför TV3 lider du antagligen av vanföreställningar.

Kul initiativ men man borde ha 1) lagt mer krut på att sätta upp affischerna på fler ställen 2) satt upp dem en vecka innan t-banekampanjen 3) och skippat avsändaren. Då hade man pratat direkt med de inte oansenliga horder folk som laddar ner eller bara läser om kommande tv-serier via nätet.

tisdag, december 05, 2006

Fox Faith och den kristna publiken

I Sverige jobbar de flesta filmbolag under en och samma label. Några har speciallablar för vissa typer av filmer (Warner har "För filmälskare", Atlantic "Nya klassiker" och Universal hade ett tag "Asian Vision") men det är trots allt samma bolag som står bakom.

I USA har de studiorna sedan länge sidobolag för kvalitetsfilm som Disney och Miramax, Fox och Fox Searchlight, Sony och Sony Classics, Paramount och Paramount Vantage, Warner och Warner Independent. Nu - eller snarare för en stund sen - uppmärksammar Movie Marketing Blog att Fox inte bara startat en genre-labeln Fox Atomic men också en kristen label som heter Fox Faith med den fantastiska taglinen "Films you can believe in".

Det är förstås lätt att göra sig lustig över tilltaget. Speciellt som filmer som Passion of the Christ och Ensam hemma platsar i det certifierat familjevänliga och påstått harmlösa utbudet. Nåja. Istället är det precis som Movie Marketing Blog påpekar en utmärkt väg att nischa sig och till en början monopolisera en köpstark publik som inte bryr sig särskilt mycket om - eller till och med är avogt inställda mot Hollywood generellt. Att det är samma Fox som ligger bakom konservativa Fox News kanske inte kommer som en överraskning. Men faktum är detta är en nisch som Disney hade ritat in som sin egen och nu får rejäl konkurrens i. Marketing Blog påpekar det lika riktiga som ganska självklara att det kan vara framtiden, att skaffa sig tydliga målgrupper, nischa in sin marknadsföring och slippa slåss om uppmärksamheten i det allmäna bruset.

Återstår att se när det händer på hemmaplan. TV-kanalerna är förstås på god väg med nischade versioner av större kanaler som Discovery, TV4, SVT, Canal+ mfl på banan - och likaså fristående nischkanaler som Tv8, Showtime och Voice.

UPPDATERAD: Variety skriver idag att the Weinstein company också startar en kristen label som ännu inte har något namn. Gamle genremästaren Bob Weinstein säger i artikeln:

"This is a rapidly emerging and important area in the entertainment industry,
and this deal fits perfectly into our strategy of acquiring and producing films
that target niche audiences"


Bob var förstås tidigt ute med att förstå vikten av nischning, redan 1992 när brorsan Harvey pushade Den engelske patienten och andra Oscarcases på Miramax drev Bob Dimension films, det lönsammare genresysterbolaget som bland annat låg bakom Scream-serien. (En set-up som snabbt kopierades av Weinsteins nemesis Good Machine/Good Machine/Focus och deras genresyster Rogue, vars historia bäst läses i Down and dirty pictures)

måndag, december 04, 2006

Utflykt i biosverige med svd

SVD skriver i sin söndagsupplaga om biograferna i Bromölla och Båstad och hur de tacklar den omtalade biografkrisen (som med Borat, Bond och andra blockbusters ser aningen mer avlägsen ut). Bromölla satsar på komfort och upplevelse och Båstad med gamle Polfilmsgeneralen Ulf Berggren i spetsen satsar på kvalitetsfilm och bredd.

Båda vägarna är förstås helt riktiga och det är inte svårt att de större biografägarna tänker liknande tankar, försöker men inte alltid lyckas (eller har råd) att ta steget fullt ut.

Den nästan simultana releasen..och tv via nätet igen

Movie Marketing Madness skriver om Thinkfilms release av 10 items or less. Med biopremiär 1 december kommer Morgan Freeman/Paz Vega-filmen att finnas tillgänglig för nedladdning bara två veckor senare på samme Morgan Freemans och Intels Clickstar (tittar man in där just nu så möts man än så länge inte av ett kundgränssnitt utan av en corporate-site).

Hos Clickstar verkar det också som Peter_Bogdanovich ska vara värd för en egen on Demand-kanal med det illustra namnet “The Golden Age of Movies with Peter Bogdanovich.” Hollywoodklassiker och Bogdanovitchs egna kommentarer står på programmet. Utan att veta hur framgångsrikt just hans kanal kommer att bli - det beror förstås på tillgänglighet, prissättning, sökbarhet, urval och innehåll - kommer konceptet bli allt vanligare i framtiden. Ultranischade on demand-tv-kanaler där man väljer vad man vill se, när man vill se det och antingen betalar per titt eller en prenumerationsavgift precis som en betalkanal idag.

Större tv-kanaler som NBC, svenska TV4, SVT och danska TV2 har redan idag igång on demand-tjänster för delar av sitt utbud och det kommer växa rejält i framtiden. Just nu har kanalerna mest egenproducerat material tillgängligt - vilket innebär att NBC har allsköns åtråvärda serier som Studio 60 on the Sunset strip, Heroes och Conan O'Brian tillgängliga gratis om man bor i USA, SVT visar allt eget material gratis (måste man betala tv-licens om man bara tittar via nätet?) och att TV4 respektive TV2 ger bort nyheter men tar betalt för andra program.

Redan nu diskuteras hur detta kommer förändra konsumtionsmönstren av tv. Klart är att tv-kanalerna vill ta tillbaka initiativet från nedladdningen och Youtube. Samtidigt verkar konsensus hittills vara att en serie kan inte brejka via nätet men när den väl slagit kan nätet vara en lika viktig distributionskanal (En del tv-kanaler streamar innehållet och låter tvånginbäddad reklam ligga med medan andra experimenterar med att ta betalt för att se reklamfritt).

I framtiden tror jag dock att nätet kommer bli allt viktigare - och då kommer även marknadsföringen av nät-tv-tjänsterna och tv-serie-premiärerna växa lavinartat. Gissningsvis så kommer många tv-serier ha premiär på nätet snarare än på tv. Tvärtom från idag alltså. Varför det? Jo dagens internetuppfödda generation kommer fortsätta att titta på tv när det passar dem och då via nätet och när de vuxit upp och utgör det köpstarkaste publiksegmentet kommer tv-premiärerna anpassas efter deras tittarvanor.

China at the gates of dawn?

Utmärkta Kaiju Shakedown, Varietys Asienblogg, berättar om Hollywoodstudiornas försök att övertyga den kinesiska regeringen om att stävja pirateriet av film och gör några utmärkta iaktagelser:

Så länge som Kinas myndigheter nyckfullt nog bara tillåter 20 utländska filmer på bio om året (för att skydda den inhemska filmproduktionen) kommer allt piratfightande vara fåfängt. Om det inte finns något lagligt alternativ alls för de flesta utländska titlarna hur kan man då övertyga folk från att avstå från piratdvderna?

Men viktigare, och det kan vara en sanning som svider om Kaijumannen har rätt, är att det är fullt möjligt att biofönstret är obsolet, passé och dött. Precis som många utvecklingsländer har hoppat över att bygga ett fast telefonnät och istället gått direkt på mobiltelefoni skulle det kunna vara så att den kinesiska befolkningen faktiskt inte är särskilt intresserade av att gå på bio och detta även om man skulle bygga fler biografer (landet är i förhållande till storleken extremt glest bio-utbyggt). Istället är det dvder och som Variety skriver och som Kaiju refererar kanske Video On Demand som kommer bli sättet man ser på film i Kina.

Samtidigt talar till exempel den ryska marknaden för den raka motsatsen. Där bygger man biografer för brinnande livet och biobesöken skjuter i höjden så det är fullt möjligt att man står inför samma utveckling i Kina om regeringen tillåter större biografutbyggnad.

Nordisk film presenterar laguppställning

Så var det officiellt. Pia Grünler leder från årskiftet även biodistributionen på Nordisk film i Sverige. Till sin hjälp har hon Hasse Andersson från Sandrews video, Ami Bergmark från Sony och Linda Westin från Sonet.

Ingen dålig låguppställning. Ami står förstås för kontinuiteten från förre Nordisk film-distributören Sony. Linda lämnar Sonet - som rimligtvis måste ha lite mindre pengar i kassan efter den senaste tidens avsaknad av svenska blockbusters - för nya utmaningar och Hasse tar steget från dvd-marknadsföring till bio.

Frågan är då, vem tar vid på Sony? Både marknadschef Helena Eklund och Ami har då lämnat inom loppet av några månader. Kommer organisationen krympas när man inte längre har Nordisk-titlarna? Kommer den finnas kvar eller ingå allians med annan distributör?

Den som lever får se.


Saxat från pressmeddelande

NORDISK FILM STARTAR EGEN
FILMDISTRIBUTION I SVERIGE

Nordisk Film AB tar från årsskiftet över biodistributionen av sina filmer
i Sverige. Nordisk Film fyllde 100 år den 6 november och är världens
äldsta filmbolag. Nordisk Film distribuerar både egenproducerade och
inköpta filmer.

Pia Grünler, som arbetat på Nordisk Film på olika positioner inom marknadsföring och försäljning sammanlagt nio år, är chef för filmdistributionen. I början av december tillträder Hasse Andersson som marknadschef. Hasse kommer närmast från Sandrew Metronome där han var marknadschef för dvd-distribution.

Efter årskiftet börjar Ami Bergmark, idag presschef på Sony Pictures Releasing, som PR- & promotionchef; Linda Westin, närmast från Sonet, som bokningschef och Karin Erlander, tidigare försäljningsassistent på Plaza Kvinna, som marknadsassistent.

Ett brett filmutbud
De senaste åren har Nordisk Film stått bakom ett brett filmutbud, smala dokumentärer såväl som folklig underhållning. Under 2007 släpper NordiskFilm bland annat Åke Sandgrens "Den man älskar" med Rolf Lassgård, Jonas Karlsson och Sofia Ledarp i huvudrollerna, "Beck – I guds namn" med Peter Haber och Mikael Persbrandt, Tom Tykwers omtalade "Parfymen: Berättelsen om en mördare", Milos Formans "Goya's Ghosts" med Stellan Skarsgård som Goya samt "Svarta nejlikan", Ulf Hultbergs film om ambassadören Harald Edelstams heroiska insatser i Chile under statskuppen 1973 med Michael Nyqvist i huvudrollen
Bloggtoppen.se Eating in public