tisdag, oktober 31, 2006

Parallellimportens återkomst


I tider av lågintensivt krig mellan Pirate Bay och Antipiratbyrån och detta är det lätt att glömma bort att för några år sedan handlade inte debatten om illegal nedladdning utan om parallellimport av DVDer. Importbutiker landet runt översvämmades av främst amerikanska utgåvor av filmer som inte hade haft premiär på bio i Sverige. Detta retade förstås Sveriges Videodistributörers Förening och polisen gjorde flera tillslag och dömde såväl videobutiker som teknikhandlare till dryga böter. Branschens viktigaste vapen var dock att lägga biopremiärerna samma dag världen runt. Det innebar också att dvdpremiärerna synkades och lusten att importera sjönk avsevärt hos gemene man. De riktiga filmfansen fortsatte förstås med - fullt laglig - privatimport, men fick inte tag filmer innan de haft biopremiär längre.

Men på sistone har pendeln svängt tillbaka. För att få bukt med den extremt utbredda försäljningen av pirat-dvder i Kina och Ryssland har studiorna gjort en tvåfrontsattack, radikalt sänkta konsumentpriser och radikalt kortare gap mellan bio- och dvd-release. I Kina har Warner sänkt priserna från 30-40 dollar till mellan 1,80 och 2,80 på Superman returns. Releasedatumet ligger också två månader innan resten av världen, inklusive hemlandet USA. I Ryssland sker samma sak.

Men hur påverkar det oss? Jo amerikanska storfilmer får biopremiär i Ryssland samtidigt som i USA. Men får samtidigt dvdpremiär i Ryssland först i hela världen och med de låga priserna och det korta geografiska avståndet kommer ryska DVD-utgåvor bli allt vanligare i svenska importlådor - och då de landar samtidigt eller innan filmen fått biopremiär - kommer det än en gång ställa till trubbel för bio- och dvddistributörerna. Med förbehåll för språkbarriären verkar det till exempel som man kan köpa Children of Men, The Illusionist, Black Dahlia, My Super Ex Girlfriend, Att återvända och Wicker man här.

Comedy Central strikes back

Variety berättar att Youtube tagit ned en mängd klipp från Comedy Central, bland annat Daily Show och Colbert Report. Bakom aktionen ligger Comedy Centrals ägare Viacom.
Utan att veta den direkta anledningen (vill man starta egen nätstreaming i större skala?, sälja dvds? eller skapa bättre förhandlingsläge med youtube?) är det ändå intressant att den första stenen från mediajättarn är kastad. Nu återstår att se hur youtube reagerar och om detta påskyndar förhandlaringarna om intäktsdelning mellan youtube och rättighetsinnehavarna.

Variety tipsar också om en liten kampanjfilm från en drabbad youtubeanvändare.

onsdag, oktober 25, 2006

borattime.se

Sent ute igen, men trillade på http://www.borattime.se/ där vem som helst som råkar gå in på sidan kan hämta biljetter till förhandsvisningar av den omtalade Boratfilmen. Smart förstås och i linje med det internationelle foxbossen Thomas Jegeus sa på sitt seminarium på Drömfabriken i våras, nämligen att man bara kommer marknadsföra Borat utanför konventionella kanaler.

För den större publiken sattes förstås filmen på kartan då Borat uppträdde i slemgrön tangabaddräkt i Cannes tillsammans med lättklädda tjejer på en bild som spreds över världen på ett nästan ofattbart effektivt sätt. Det var inte en fredagsbilaga eller websida som kunde hålla sig från att publicera bilden och jag tror minsann att en del publicerade den flera gånger.

Sedan har olika trailers och bortklippta bitar ur filmen börjat dyka upp på olika websajter som Myspace och framför allt på Youtube. Liksom med Jackass så vet man vad man kommer få och både smakprov ur den kommande filmen och bitar från den redan sända tv-serien fungerar som teasers.

Det vore spännande att se besökstatestik från borattime.se såväl som höra från Fox hur många som faktiskt kom och hämtade biljetter till filmen. Googlar man på Borattime.se får man faktiskt bara upp en handfull träffar så om länken spridits så har det skett via msn messenger, e-mail och communities snarare än bloggar och diskussionsforum.

Till sist måste jag säga att jag verkligen gillar både Fox och Sonets försök att utveckla det beprövade men lite trötta förhandsvisningsformatet. En ny angreppsvinkel och nya sätt att nå ut till de tittare som man vill ska se filmen på förhand - och därmed sprida det goda ordet - är antagligen något fullständigt nödvändigt. För vilka är det som har tid att köa vid Metros biljettdisk i Gallerian efter gratisbiljetter? Eller som ställer sig i kö vid en biograf mitt på eftermiddagen? Tja, naturligtvis en del fans som verkligen vill se filmen och antagligen kommer gilla den, men majoriteten är gissningsvis personer som har lite för mycket tid över och som inte tillhör den målgrupp som distributören hetast eftertraktar.

måndag, oktober 23, 2006

Sonet och Tele2 tar täten

Sonetfilm som fört en slumrande tillvaro på sistone i väntan på att Lukas Moodysson ska höja blicken från naveln och att Kay Pollak ska sy ihop uppföljaren till Så som i himmelen återtar nu distributionsinitiativet med att förhandsvisa Förortsungar direkt i mobilen. Det är MTG-kusinen Tele2 som står för tekniken (vi pratar 3G-TV kvalitet) och det hela kostar inte mer än ett vanligt SMS.

Det är förstås lysande ur en word-of-mouth-synvinkel om filmen är så bra som det ryktas. Kidsen runt om i Sverige kommer kunna se en bit eller hela filmen under ett drygt dygn och om de gillar vad de ser (vilket Sonet säkerligen checkat med några testvisningar) kommer word of mouth att spridas med ohejdad fart.

Samtidigt så är jag förvånad att biografägarna gått med på försöket, i teorin kan en stor del av målgruppen se filmen för några kronor innan den ens har haft premiär. Jag misstänker att det magiska ordet är just förhand. Om Sonet och Tele2 hade fortsatt att erbjuda filmen via mobil efter premiär hade de säkert riskerat att svenska biografägare gjort detsamma som de italienska när en lokal distributör ville erbjuda The Interpreter via mobil tio dagar efter premiär - vägrat visa den. Vilket fick distributören Eagle att backa. Men bara några månader senare var det dags igen när Memories of a Geisha hade premiär och den gången gick det till domstol. Jag vill dock minnas att även detta försök till slut stängdes ned.

Frågan som man måste ställa sig är förstås, vad gör detta med biograffönstrets exklusivitet? Är det skillnad på en förhandsvisning på Park eller en i mobilen? Kommer folk att lära sig att man kan se en film mer eller mindre gratis bara man har rätt mobil? Som i diskussionen om den simultana premiären tror jag än en gång att det handlar om vilken titel och i vilket sammanhang. Jag skulle gissa att antalet Tele2 3G-abonnenter är begränsat (och tele2 tar ju å sin sida värdefulla poäng mot konkurrenten 3 som brukar skryta mest med rörligt material i mobilen) och man förutsätter att man inte ger bort filmen till hela den potentiella målgruppen.

UPPDATERAD: En liten rapport från försöket.

fredag, oktober 20, 2006

Musikvideons återkomst

Alltid intressante Mark Cuban fortsätter utläggningarna om betydelsen av Googles köp av Youtube men kommer samtidigt in på något som varit på gång ett tag men inte uppmärksammats särskilt mycket: Musikvideons återkomst.

När MTV för länge sedan dissat musiken till förmån för oändliga Jackass-upprepningarna och Pimp my ride har 3G-mobiler och bärbara mediespelare tagit hand om musikvideon. Inte nog med att folk laddar ner och tittar betydligt mer än förut, bolagen kan ta betalt för dem för första gången sedan åttiotalet när Madonna sålde musikvideo på vhs. Cuban menar till och med att det håller på att bli så stort att det konkurrerar med mp3-försäljningen.

Men han tror också att det nya Gootube kommer sätta stopp för det, eftersom de alldeles nyligen betalt av skivbolagen med aktier i utbyte mot visningsrätten för videosarna i kamp att bli legala och legitima, och när den web-shoppande kunden klurar ut att hon eller han kan ladda ner videos gratis och lagligt kommer det bli allt svårare för Itunes att sälja musik.

I diskussion om Itunes eventuella frånfälle ska man inte glömma det som Chris Anderson påpekar i sin sönderdiskuterade The Long Tail att Itunes måhända var först, störst och cleanast men nu börjar andra musiktjänster som innehåller bättre sökfilter och rekommendationsmöjligheter ta över. I ett oändligt stort utbud räcker det inte med att kunna söka på artist, låttitel, album eller genre, man måste kunna gå ned i subkategorier, läsa topplistor, få automatiserade Amazon-rekommendationer så väl som andra kunders recensioner av musikspåren.

torsdag, oktober 19, 2006

Sony söker marknadschef

Bohmans nätverk annonserar efter ny marknadschef till Sony Pictures Releasing (Sweden) AB, dvs biodistributionen.

I somras beslutade sig Nordisk film som har haft sina biofilmer i distribution via Sony att starta en egen organisation som kommer att dra igång på det nya året. Det innebär förstås att Sony-kontoret får mindre att göra. Men istället för att dra ned på personalen rekryterar man ny marknadschef.

Två intressanta frågor inställer sig förstås: Vad tänker nuvarande marknadschefen Helena Eklund hitta på i framtiden och vilka kommer hamna i Nordisks films nya organisation?

Djävulen bär Prada

Imorgon har Fox premiär på Djävulen bär Prada i Sverige. Filmatiseringen av Lauren Weisenbergs bok med samma namn. Meryl Streep gör rollen som chefredaktören från helvetet och i USA har filmen gjort ett finfint resultat.

Poster: Fokus på en ikonisk sko med en djävulsk treudd som klack och titeln berättar att man inte ser skådespelarna som någon större selling point. Det talar också för att man inte ser en äldre målgrupp som är bekant med Meryl Streep som den huvudsakliga målgruppen. Istället utstrålar den lite av Sex and the City och det kanske inte är helt fel i sammanhanget. Men till skillnad från den amerikanska postern som bara har skon har man för säkerhets skull lagt till en remsa bilder ur filmen nedtill.

Trailer: Förefaller mer eller mindre vara ett stycke ur filmen vilket alltid är uppfriskande. Vi får se huvudpersonen Hathaway komma till Runways kontor och först clasha totalt med redaktör Streeps assistent och sedan med Streep själv. Precis som den legenderiska trailern för The Full Monty som också bestod i princip av ett klipp ur filmen fungerar det lysande. Man lyckas förmedla ett fantastiskt driv, Meryl Streep i formidabel form som den dryga Miranda Priestly och ett galleri av snorkiga men roliga bifigurer och en strålande grundkonflikt mellan fröken duktig och den blasé chefen från helvetet.

TV-spottar: Har åtminstone sett två stycken olika på TV3 och Kanal5 med lite olika beståndsdelar. Märkligt nog fungerar det utmärkta materialet från trailern sämre i mindre doser.

Internet: Vilket snabbt leder oss till att svenska fox har haft gott humör nog att döpa den lokala varianten av Devil wears Prada-sajten till
mybossisfromhell.com. Där kan man läsa lite om filmen, göra en egen framsida till Runway Magazine och få sin känsla för fascion betygsatt från 1-10 och med repliker ur filmen. På den amerikanska sajten kan man istället roa sig med att göra sin egen bild av chefen från helvetet. Båda syftar förstås till att man ska utmana sina kompisar och sprida ordet.

Sammanfattningsvis så är det dock en clean och sammanhållen kampanj som bör leverera över i flera ålderssegment.

UPPDATERAD: Och levererade gjorde den. Etta på biotoppen minsann. Inte illa.

Astoria Advertising i kk

Dagens Media skriver att Astoria Advertising har begärt sig själv i konkurs som en följd av moderbolaget Astorias ekonomiska problem. Astoria Advertising stod för försäljningen av digital bioreklam - som efter norsk modell - var tänkt att revolutionera mediet med bland annat möjlighet till att styra vilken reklam som visas framför vilken föreställning. Ännu en god idé som tyvärr inte hann komma på banan.

måndag, oktober 16, 2006

Zombie mot ett Canal plus-abonemang?

Ännu en sen rapport, men Johanna Koljonen skriver mycket riktigt att Zombie Outbreak på Stureplan, en del i Canal plus kampanj för sin Masters of Horror-premiär, är ett snyggt kommersiellt kidnappande av en internationell undergroundföreteelse (hon ser också något lite sorgligt i det hela). Utan att veta någonting om hur utbredd företeelsen är utomlands är det bara att hålla med. Tillsammans med platsannonsen för zombiejägare satte Canal plus marknadsavdelning och avsändaren Mona Holmqvist den relativt obskyra serien på kartan för en större publik utan några större kostnader än smink och lite kläder får man förmoda. (Den mindre kända platsannonsen för jobbet som zombie finns här.)

Snyggt jobbat hur som helst, och en förebild för marknadsföringen av film på bio och andra tv-serier. När får vi se en Beckfilm marknadsföras med att Persbrandt och Haber rusar ut in character ur en piket på Stureplan? Eller en The Office-kampanj på Svanströms?

David Lynch goes solo

Lite sen med detta från Hollywood Reporter men det verkar som David Lynch tänker distribuera sin senaste film Inland Empire själv (!) i USA och Kanada. Det spekuleras också i att distributionen ska ske på biograf, digitalt och video - vilket förstås är en självklarhet - så man kanske ska förmoda att det handlar om simultan release? Partners i form av existerande bolag kommer annonseras inom kort.

Spännande. Den gode Lynch har ju redan en digital plattform för en god del av sina kortare verk i form av betalsajten www.davidlynch.com

tisdag, oktober 10, 2006

Mark Cuban och den simultana premiären

Tackar A Bad Hair Day för länken till Mark Cubans Blogg maverick. Kul läsning, inte minst hans analys av vad Googles köp av Youtube kan innebära. Framför allt så finns det ju en miljard plus licensproblem med materialet som ligger upp på gootube som Mark kallar den från och med nu. Det är förstås det som är charmen, att kunna hitta inslaget man missade hos Jay Leno eller det där roliga klippet ur den holländska talkshowen. Men hur ska google cleara rättigheterna om rättighetsägarna sätter hårt mot hårt? Eller enklare, hur ska de kunna sortera bort copyrightat material från ickecopyrightat material. Svaret är förstås att det är svårt, på gränsen till omöjligt med dagens teknik.

Mark Cuban är förstås också mannen bakom distributionsbolaget 2929 som gjorde sig (ö)kända genom att försöka släppa Steven Soderberghs Bubble samtidigt på bio, dvd och tv, ett drag som chockade filmbolag världen runt. (Lägligt nog så äger 2929 och Cuban DVD-distributören Magnolia, kvalitetsbiografkedjan Landmark och TV-kanalen HDnet.) Resultatet blev aldrig offentligt men rapporterna säger att det inte var uppmuntrande och Cubans kritiker fick vatten på sin kvarn. Mindre uppmärksammat är simultanreleaser eller omkastade releaser faktiskt skett tidigare och inte nödvändigtvis påverkat resultatet negativt. I Storbritannien så släpptes Road to Guantanamo samtidigt på bio och tv och när Paul Greengrass Bloody Sunday gick upp på bio så hade den gått på tv någon månad tidigare - och inget av fallen så verkar releasen ha påverkats varken särskilt positivt eller negativt (även här saknas offentliga siffror).

Samtidigt ryktas det om försök med simultanpremiärer på bio och lyx-video on demand. Dvs att man får en HD-upplöst bild streamad hem samtidigt som premiären för kostnaden av två-tre biobiljetter (vilket som av en slump var hur de studiorna en gång i tiden räknade ut hur mycket en hemvideokassett skulle kosta..).

Men är de så kallade visningsfönstren döda (dvs att det finns ett visst antal månaders glapp mellan bio-, video- och tv-premiär)? Det gängse resonemanget säger att fönstren finns där för att varje media ska få sin exklusivitet och därmed möjlighet att tjäna pengar. Om man skulle gå ut med en film på tv samtidigt som bio, varför skulle någon betala för att se den på bio när man kan se den gratis på tv? Skulle någon verkligen hyra den på DVD om den gick samma kväll på tv?

Å andra sidan. Med illegal nedladdning och pirateri så kan folk redan idag se en film när de vill och mer eller mindre gratis så vad skulle simultan premiär göra för skillnad - mer än att filmbolaget faktiskt får betalt från tv-kanalen? Och pekar exemplen Bloody Sunday och Road to Guantanamo på att det finns en marknad för biovisning oavsett om den funnits tillgänglig på tv eller på nätet innan? Kanske det till och med är så att en simultan visning på tv fungerar som en enda stor promotionförhandsvisning och får igång snacket så att ännu fler ser den på bio?

Sanningen ligger förstås någonstans mittemellan. För blockbusters som Pirates of the Caribbean så kommer fönstren säkerligen finnas kvar en god stund in i framtiden. De tjänar inget extra på en "förhandsvisning" på tv för att få igång snacket. Deras lanseringsbudgetar är så enorma och genomslaget så stort att de istället räknar varje potentiell tv-tittare som en förlorad biobesökare, och helt rätt så.

För en mindre film som Road to Guantanamo så kan däremot en simultan lansering fungera både som ett promotion-stunt (se bara hur mycket uppmärksamhet Bubble fick), större presstäckning (biosidorna, tvsidorna, dvdrecensionerna..) och som ett sätt för folk att faktiskt se en bra film, tala om den och sprida word of mouth. Något som i slutändan bör generera fler biobesökare, större dvdförsäljning och faktiskt större intäkter från tv (som åtminstone initialt skulle uppskatta att slippa vänta på en titel i två, tre år från premiären).

Men den främsta anledningen till att filmbolagen är tveksamma tror jag är en annan. Både Pirates of the Caribbean och Bloody Sunday är titlar som inom sitt eget fack fungerar och därmed får ett gott word of mouth. Men varje filmbolag, hur duktiga och förutseende de än må vara, sitter varje år på ett antal titlar som inte fungerar. Filmer som är dåliga, saknar målgrupp eller helt enkelt är omöjliga att marknadsföra. Titlar som aldrig skulle generera ett gott word of mouth och som därmed skulle vara döda om de gick på tv samma dag som premiären. Eller bara halvdana titlar, sådana som man som biobesökare tänker att "den hyr jag på dvd eller väntar tills Canal+ säljer den". Sådana titlar - och de är faktiskt den stora massan av titlar - skulle vara döda på bio och antagligen ganska döda på dvd om de släpptes i simultan release.

måndag, oktober 09, 2006

Plånbok mot ett biobesök?

Resume skriver om att man inför premiären på Du och jag lagt ut 250 fejkborttappade plånböcker på stan med en fribiljett till filmen, fejkleg på huvudrollen och kontaktinfo till motkaraktären (antar jag, resume skriver huvudrollsinnehavaran respektive motspelerskan). Alltid kul med nya marknadsföringsinitiativ men aj, jag tror det var fel tänkt. Dansk skalle-kollektivet håller indie-fanan högst med en produktions(b)logg, kaxigt manifest och snygg hemsida för filmen. Men plånböckerna på stan som är en idé från gerillabyrån Miami från Göteborg.

Men vad uppnår man, förutom en liten ruta på resume? Inte mycket. I bästa fall så fattar lejonparten av 250 personer att plånböckerna hör ihop med en film. En del av dem kanske har hört talas om den och blir sugna att se den. Några andra kanske ser den ändå med gratisbiljetten. Några kanske till och med berättar om plånboken. Några har smsat till kontaktinfon i plånboken. Kul kul kul. Men vad skapar det i fråga om spinn på filmen? Hur kontrollerar man vem som får plånboken? Att de befinner sig i målgruppen och att de kommer prata vidare om filmen?

Försöket är förstås lika effektivt som att sätta upp 250 post it-lappar på stan och berätta att heartbreak hotel har haft premiär. Om man satt dem på ryggen på folk på Bonniers Manillaparty hade man fått igång en buzz (eller i smyg stoppat plånboken i deras väskor).

Missförstå mig rätt nu. Jag tror på smart marknadsföring. Jag tror på buzz som kan växa. Jag tror på snackisar. Men utan ett budskap och utan utvald målgrupp är det dömt att misslyckas. Då blir det inte som Miamimannen säger i Resume en billig kampanj (en plånbok, fejkleg och fix bör ha kostat ett gäng kronor per kontaktyta) utan pengar i sjön.

lördag, oktober 07, 2006

Astoria och politiken

Kom att tänka på hur välsynkad Astorias krishantering varit mot den svenska valspurten. De första rapporterna om obetalda hyror och SFI-avgifter kom i sista veckan innan valet och fick ringa gensvar i pressen. Ansökan om rekonstruktion kom samma vecka som tidningarna var fulla av spekulationer kring Reinfeldts regering och pressmeddelandet igår kom när landets kulturredaktioner var upptagna med att jaga vår nya kulturminister (och informera henne om att hon också har hand om idrotten..). Snygg spinnkontroll men samtidigt långt ifrån det ramaskri som kom när SF försökte köpa SandrewMetronomes biografer för ett och ett halvt år sedan. Nu har vi plötsligt mer eller mindre monopol utanför Stockholm, Göteborg och Malmö och få förutom Helena Lindblad tar bladet från munnen.

Men det finns en parallell till. Den senaste månadens största magplask har förstås Göran Persson stått för. Beroende på politisk hemvisst kan kritisera eller hylla honom för en mängd olika saker - men de allra flesta verkar överens om att ett av hans största misstag var hans oförmåga att delegera makt och ansvar till sina ministrar och därmed bygga sitt team.

Utan andra jämförelser kan man föra samma argument om Astoria Cinemas och Mattias Nohrborg. Som VD i bolaget var han ytterst ansvarig för att vända förlusttrenden, bygga nytt, renovera, utveckla och skapa en ny biokultur. Ingen smal sak och en uppgift som för de flesta skulle ta lejonparten av dygnets 24 timmar i anspråk. Men samtidigt har han haft åtminstone fyra mer eller mindre heltidstjänster till:

VD Triangelfilm
Inköpschef Triangelfilm
Produktionschef Triangelfilm
Sättningschef Astoria Cinemas

Utan att lägga någon kritik i konstaterandet är det inte ett orimligt antagande att om det nya Astoria ska ha någon chans att överleva och bli stabilt måste han delegera en stor del av ovan uppgifter till andra förmågor i de båda företagens personalstyrkor. Frågan är bara vem, för om man inte delegerat från början är det svårt för medarbetarna att växa och axla ansvar.

Exit

Veckans kampanjbreakdown får bli Exit. Inte för att även den spelar en intressant roll i Astoriahistorien (Triangelfilm går långt utanför sin egen programförklaring "Vi importerar och distribuerar endast de filmer som vi anser är angelägna och håller en hög kvalitet" i jakten på de för Astoriakedjan nödvändiga svenska blockbustertitlarna) utan istället för att i veckans köckemödding av svenska halvmesyrer, Oliver Stone och Myrmobbaren är det den mest intressanta och potentiellt största titeln.

Web: exitfilm.se Helt ok sajt från Norma. Man kan kika på både trailer och tv-spot (inte så vanligt i Sverige). Tävla (om Valio-produkter märkligt nog). Läsa om musiken, boken som hör till filmen och inte minst spana in alla produktionspartners. Däremot saknas länk till biljettköp. Men fortfarande har ingen svensk filmdistributör vågat något riktigt smart och banbrytande. Vilken distributör blir först att anlita Great Works för en kampanjsajt?

Trailer: Står sig någorlunda bra i svenska action/kriminalfilmssammanhang. Bolagsstämman i början tar fokus bort från actiondelen av historien och Mads Mikkelsens svenskdanska är rätt märklig men på hela taget är det effektivt.

TV-spot: TV-spoten tyngs även den av bolagstämman men går sedan över i musikankompanjerad action. Tyvärr funkar låten bara halvdant till sekvensen - istället för att understryka dramat ligger den som en ljudmatta. Märkligt nog har jag inte sett den alls på TV utan bara på exit-sajten. För en actionrulle av vilket ursprung som helst är en TV-kampanj det första man tänker på och än mer så om det är en svensk produktion. UPPDATERING: Den går på Kanal 5.

Poster: Postern är betydligt cleanare än filmen och snyggt komponerad. Skönt att en svensk produktion går i från den allra värsta sortens lapptäckeavallarollernameddåligretuschering-traditionen som plågat på titlar som Så som i himmelen och Noll Tolerans. (Även senaste Beck ska ha en eloge i sammanhanget, bra tänkt med polisavspärrningstejpen).

Promotion: Förutom Valio-tävlingen och chans att vinna biljetter till galapremiären har jag inte sett några promotionprylar.

Press: Det största genidraget är samtidigt det mest självklara. Att inte bara övertyga Mads Mikkelsen om att delta i filmen men också att få honom att komma till både Malmö filmdagar (branschevent) och göra en turné i tv-sofforna i premiärveckan har gett filmen en kvinnlig målgrupp den saknade och kommer antagligen att fungera som ett motmedel mot den mestadels dåliga kritiken.

På måndag eftermiddag när biotoppen kommer får vi se om Mads-effekten klarar att stå emot avsaknaden av tv-reklam och dålig kritik. Ska bli spännande.

fredag, oktober 06, 2006

Astoria takes a dive

Så nu är det klart. SF Bio fick som de ville. De tar över biograferna i Uppsala, Lund och Borlänge. Astoria Cinemas behåller Stockholm, Göteborg och Malmö. Biograferna i Helsingborg, Gävle, Jönköping, Karlstad, Linköping, Luleå, Umeå, Västerås och Örebro läggs ned. SF tar också över driften av de nedläggningsslatade biograferna tills de läggs ned. Det gör det lättare för Astoria att resa sig ur ruinerna men också för SF att kontrollera att ingen försöker köpa biograferna och starta en konkurrerande verksamhet igen. (Vilket naturligtvis inte är någon större fara, utan en kedja i ryggen är det rätt tufft att konkurrera med SF i säg Karlstad.)
Självfallet var detta inte vad Astoria ville. Den stora pengainjektion som det talades om i pressmeddelandena i veckan lyser med sin frånvaro i pressmeddelandet från Astoria och SF Bio. Gissningsvis behöver inte SF lägga någon större summa i köpeskilling - i det prekära läget som Astoria befinner sig i räckte det säkert med att ta sig några av skulderna och lönekostnaderna förknippade med de sålda biograferna. Om ens det.
Vad innebär det här för det svenska biografutbudet då? I storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö kommer det säkert fortlöpa som vanligt ett tag till. På landsbyggden reduceras antalet salonger drastiskt vilket kommer göra det ännu svårare att få se film utanför mainstreamen. Paradoxalt nog kan stärker antagligen Astorias fall de andra fristående biograferna utanför SF och Astoria-kedjorna. Främst är det Folkets bio som plötsligt har den näst största kedjan med sina salonger i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund (2 stycken faktiskt, stans bästa salonger), Umeå, Jönköping, Luleå, Västerås, Kalmar, Visby, Växjö, Örebro, Östersund, Uppsala, Uddevalla. Med lite framfusighet i bokningarna kan man i framtiden säkert sno åt sig en hel del större titlar än förut.
Frågan är dock hur länge ett rekonstruerat Astoria klarar sig. Med salonger bara i storstäderna kan man inte på allvar slåss om någon större bokning. En film som Bilar eller Att återvända behöver salonger långt utanför de tre städerna. Förhoppningsvis har man i dealen med SF bio fått okej på att göra så kallade krossbokningar dvs att båda kedjorna delar på filmer. Men om inte - och varför skulle SF bio vara så generösa - så kommer man få hålla sig till mindre titlar. Titlar som normalt bara går upp i tre städer eller färre.
Sist men inte minst får vi se hur Astorias fall påverkar ägarna Triangelfilm (med sina egna biografer Sture och Spegeln), Fladenfilm och Atlantic film. Alla bolag bör ha gjort ansenliga förluster på äventyret Astoria Cinemas.


UPPDATERAD:
Dahnielson kommenterar och menar att det hela är en del i en strukturförändring och en oundviklig outveckling mot något annat. Lite som bilen ersatte häst och vagn. Helt korrekt så har biografen under sitt århundrade fått kämpa mot nya och mer spektakulära förnöjelseformer som radio, tv, färgtv, datorspel, internet, mobiltelefoner och resor. Samtidigt har man hela tiden slagit tillbaka med ny teknik och ständigt försökt återta tätplatsen i upplevelsegenren Bigger than life. Ljud, färg, cinemascope, specialeffekter, THX & DTS-ljud, bättre stolar, bättre lutning och inte minst datoranimation och datoranimerade specialeffekter. Så att framtiden ligger i E-bio (dvs digital projektion med ok, men inte lika bra som 35mm bio, kvalité) är nog ett felslut (om han nu inte talar om D-bio, mer om det nedan). Rimligare är att anta att nischifieringen av underhållningsindustrin blir allt tydligare på biograferna också. Lyxiga upmarket-biografer för de välutbildade, välavlönade storstadsborna (läs singelkvinnor 30+) med gott kaffe, en drink och lounge för att diskutera Susanne Biers senaste. Upfräschade popcornpalats med bländande teknik för digital visning som är bättre än 35mm film (ungefär det som kallas D-bio, men hur som helst projektorer med 2K eller 4K ljusstyrka om inte ännu bättre) och sist men inte minst 3D-bio - blockbusterrullens framtid. [Ironiskt nog var det precis den vägen som Astoria var inne på. Sveriges enda 2K-projektor sitter i Sickla och den uppfräschade Grand är fortfarande Stockholms bästa kvalitetsfilmspalats]

Väl resonerande A Bad Hair Day undrar mycket riktigt vad de stora distributörerna kommer att säga om saken. Gissningsvis intar man en något lägre profil tills det står klart hur marknaden kommer fungera från och med nu, men bolag som Buena Vista och UIP har aldrig varit rädda för att ta strid på monopolmarknader förut (ett av de stora amerikanska bolagen vägrade helt sonika att ha premiär på en film i Norge när de inte fick igenom de villkor de ville ha från Oslo Kinematografer). Han - eller hon - diskuterar också frågan om Astoria kommer klara rekonstruktionen och få skulderna nedskrivna - tydligen till 25% och om de bränt för många skepp på vägen. Och visst - den i Astoria-sammanhang vanligtvis resonable och ödmjuke Nohrborg har mycket riktigt under den senaste krisen börjat nafsa på den hand som föder honom - nämligen distributörerna. Bland annat har han framhållit att man inte fått Pirates of the Carribean från Buena Vista och att det har varit en av orsakerna till kollapsen - men faktum är att Disney och deras chef Eric Broberg varit en av kedjans största supporters och har lagt alla sina filmer på Astoria sedan start med undantag för de absolut allra största - som Astoria inte ens hade tillräckligt med salonger till - som Narnia och Piraterna. UPPDATERAD ÅNYO. A Bad Hair Day länkar också till Sydsvenskan där det nämns att man får in 30 miljoner på affären.

Emma Gray Munthe nämner också saken och i kommentarerna diskuterar hon, Hynek (Pallas får man förmoda) och Dahnielson digital bio och om inte det skulle rädda den smala filmen. Svaret är förstås att teknik i sig inte hjälper god film till framgång på små orter. Om inte publiken kommer ens när filmen visas i säg Västerås så spelar billigare filmkopior ingen roll vilket Astorias kollaps dessvärre bevisar. Dock: i Storbritanien håller UK film council på att finansiera en delvis övergång till digital projektion i utbyte mot att biograferna som får projektorerna måste vika en viss procent av programmet åt "kvalitetsfilm" (vilket i Storbritannien betyder Undergången, Flying Daggers och liknande, alltså ganska breda filmer). Om det kommer skapa eller återskapa en kvalitetsfilmstörstande publik utanför storstäderna återstår att se.


PRESSMEDDELANDE
ASTORIA CINEMAS RENODLAR VERKSAMHETEN OCH FOKUSERAR PÅ STORSTADSREGIONERNA
Astoria Cinemas och SF Bio har idag genomfört en strukturaffär som skapar möjligheter för Astoria Cinemas att överleva sin finansiella kris.
Torsdagen den 5 oktober signerade Astoria Cinemas och SF Bio ett avtal som innebär att Astoria behåller och driver vidare de biografer man äger i Stockholm, Göteborg och Malmö, medan övriga biografer i kedjan successivt kommer att läggas ned, med undantag för Astorias biografer i Uppsala, Lund och Borlänge som övertas och drivs vidare av SF Bio. För de biografer som läggs ned övertar SF Bio inventarier och driften fram till att avvecklingen är slutförd.
-Jag är mycket nöjd med affären, och känner mig lättad. Den är anpassad till den marknadssituation som idag råder på den svenska biografmarknaden.
Samtidigt räddar uppgörelsen med SF Bio vår mycket svåra och akuta ekonomiska situation, förklarar Mattias Nohrborg, VD på Astoria Cinemas.
-Astorias avveckling av sina landsortsbiografer och fokusering på storstäderna ger den svenska biografmarknaden en robust struktur med goda förutsättningar att inte bara överleva utan även utvecklas, i såväl storstad som landsort, säger Jan Bernhardsson, VD för SF Bio.
Både Astoria Cinemas och SF Bio menar att det på vissa orter funnits en överkapacitet av antalet biostolar i förhållande till antalet biobesökare.
Detta har skapat lönsamhetsproblem.
-Jag trodde för 1,5 år sedan att det fanns utrymme för två landsomfattande biografkedjor. Jag kan egentligen bara konstatera att jag delvis hade fel.
På de flesta orter utanför storstadsregionerna går detta inte och det har varit en smärtsam insikt att vi nu måste avveckla den förlusttyngda landsortsdelen av kedjan, förklarar Mattias Nohrborg.
-Filmutbudet i de landsortstäder där Astorias biografer läggs ned kommer att vara lika stort och rikt även i framtiden. SF Bio har den kapacitet som erfordras för att ta hand om såväl de filmer som den publik som funnits på Astorias biografer, säger Jan Bernhardsson.
-Nu lämnar vi den jobbiga perioden bakom oss och ser framåt med tillförsikt.
Vi kommer nu att kunna fortsätta att utveckla och renodla vårt koncept kring morgondagens biograf och koncentrera oss på de orter som har tillväxt och som tål flera biografkedjor. Det känns både inspirerande och förlösande, säger Mattias Nohrborg.

torsdag, oktober 05, 2006

Ladda ned film lagligt

Sent, sent, sent ska syndarna vakna. Nyss släppte Disney ett gäng filmer via Itunes i USA och har tydligen sålt för $1.000.000 på en vecka säger Computer Sweden. Inte illa.
I Sverige då? Där får vi som vanligt vänta på Steve Jobs. Men redan nu finns två nedladdningssajter som erbjuder legal nedladdning av film. Först ut var Bonvers satsning Film2home som kickade igång med ett gäng titlar från Universal i våras. Lite märkligt var det enda alternativet att köpa en och samma titel i tre versioner: en större nedladdningsfil för datorer, en mindre för bärbara spelare och - trumvirvel - en DVD på posten. Vilket gissningsvis betyder att man vänder sig till de som ändå köper DVDer och som vill ha en fil till datorn som service och inte på något sätt försöker vinna tillbaks de som slutat köpa DVDer eller - huga - laddar ned sin film. Prisnivån på 200+ (nu lite lägre) pekar också åt det hållet.
I onsdags i förra veckan hoppade Warner på tåget och nu kan man plötsligt ladda ned titlar som Kalle och chokladfabriken och Batman returns för mellan 99 och 139kr. Gott så. Men fortfarande lite dyrt om man faktiskt ska försöka vinna tillbaka lite av dem som roar sig med illegal nedladdning.
Då verkar Publiken.se - med Chimney Pot och Film i Väst i ryggen - ett något mer publiktillvänt och streetsmart alternativ. Priser mellan 59-99kr börjar faktiskt kunna konkurrera med gratis. Stort plus också för att man kan se vilka titlar som erbjuds innan man behöver trimma in sin dator för att klara de tekniska kraven.
För båda tjänsterna gäller förstås att för att kunna slåss mot så väl datorspel som Bittorentoch lustigkurrarna på Piratebay måste man öka sortimentet rejält och dessutom trimma lättillgängligheten. Ju fler titlar du hittar och ju bättre rekommendationsfunktioner (läs a la amazon.com) ju större kundnytta och därmed villighet att pröjsa.

onsdag, oktober 04, 2006

Biotider.se

Biotider.se är en grym liten sajt som försöker råda bot på två problem för biobesökaren:

1) De sammanställer ett axplock av svenska recensioner likt en miniversion av Rotten Tomatoes vilket sker en utmärkt sammanfattning av vad kritikerna tyckt.

2) Mer revolutionerande, de skriver ut visningstider och direktlänkar in i biografernas bokningssystem till filmens egen sida. För så gott som alla svenska biografer. Inte illa. För en gångs behöver man inte biografannonserna i dagspressen som guide.

Biobranschen har en egen sida som heter Bioguiden.se men den djuplänkar inte in i tex SF bios bokningssystem (man kan misstänka att SF hellre ser att alla hamnar på första sidan).

Frågan är dock om filmbranschen själva är rätt part att hålla i denna service? Skulle man på samma sätt sampla både bra och dåliga recensioner? Gissningsvis inte. Och därmed en sämre kundnytta.

tisdag, oktober 03, 2006

Att återvända

Pedro Almodovars senaste film Att återvända hade premiär i fredags. Kritikerna är överens om att det är ännu ett mästerverk och publiken har strömmat till. Men vad gjorde distributören SandrewMetronome i fråga om marknadsföring? Almodovar är oproportionerligt stor i Norden och en spanjor blir vanligtvis chockad om man berättar hans filmer går minst lika bra som en Brokeback Mountain eller Walk the Line.

Poster: Inte mycket att orda, postern är internationell och lite varmare i tonen och plottrigare än de cleana Dålig uppfostran och Tala med henne. Funkar utmärkt och Penelope är fotad i samma vinkel som hon uppträder mest hela tiden i filmen.

Trailer: Det finns åtminstone två versioner. Sony Classics amerikanska som SandrewMetronome använder på sin egen sajt (se nedan) och den spanska som ligger ute på Astorias sajt. Den förra är lite vagare kring handlingen, innehåller färre personer och presenterar filmen som en thriller i Ripley-anda. Den senare är lite yvigare, har med mer av handlingen och framför allt lite mer humor. Gissningsvis är det helt rätt att använda den spanska i Sverige då den stämmer bättre överens med vår bild av Almodovar.

TV-spot: Går på femman. Inte lika bra som trailern men budskapet går fram, det finns en ny Almodovar på biograferna och den har redan fått strålande mottagande.

Internet: http://www.attatervanda.se/ Här har man satsat på en svensk hemsida med trailer, bilder, soundtrack-info, Almodovar-biografi och länkning till biljettbokning. Men är det verkligen tillräckligt i dagens uppkopplade samhälle? Var är självklarheter som tipsa en vännina-funktionen? Länkning till lämplig nätaffär för att köpa soundtrack? Provlyssna någon väl vald låt ur filmen, varför inte ha titellåten Volver snurrandes i bakgrunden? Men den viktigaste frågan är kanske, vem går och ser Almodovar och besöker de verkligen standalonesajter för filmer? Hade det inte varit bättre att satsa på en Almodovar-sajt? almodovar.se? SandrewMetronome sitter på en hel rad Almodovar-titlar och varför inte binda upp sin målgrupp och fans med specialerbjudanden när filmen kommer på dvd och när alla gamla titlar re-lanseras?

Promotionprylar: Har inte sett några och tror målgruppen kanske är svårflörtade på området.

PS. Naturligtvis har jag snott denna översiktsidé från utmärkta Movie Marketing Madness

Astoria ställer in

Uppdaterad: Dagens nyheter skriver idag att Astoria ansökt om företagsrekonstruktion hos Stockholms tingsrätt samt ställt in betalningarna. Resume fyller på och berättar att det saknas 56,8 miljoner i bolaget. VD Mattias Nohrborg å sin sida ser lite svettig ut på bilden men hävdar att pengar är på väg in i slutet av veckan. Emma Gray Munthe diskuterar situationen tillsammans med några bloggare och någon refererar rykten om att det skulle vara Berth Milton som var på väg in i bolaget. Låter högst otroligt (vad skulle han tjäna på det?) men okonventionella pengar kan vara på väg in.

Vi får hoppas att de får ordning på skeppet.
Bloggtoppen.se Eating in public